:

Kan man købe billet på havnebussen?

Indholdsfortegnelse:

  1. Kan man købe billet på havnebussen?
  2. Hvor kan man tage havnebussen fra?
  3. Hvad koster havnebussen i København?
  4. Kan man tage havnebussen til Reffen?
  5. Hvornår skal man tjekke ind og ud med Rejsekort?
  6. Hvad koster 3 zoner med Rejsekort?
  7. Hvor stopper havnebussen?
  8. Hvor sejler havnebusserne fra?
  9. Kan man bruge Rejsekort i KBH?
  10. Er Rejsekort billigere end billet?
  11. Hvor lang tid kan man køre på Rejsekort uden at tjekke ud?
  12. Er Rejsekort altid billigst?
  13. Hvor sent sejler havnebussen?
  14. Hvor ofte kører havnebussen?
  15. Er rejsekort billigere end billet?

Kan man købe billet på havnebussen?

På stationen: Billetautomater finder du på stationerne til tog og metro. Her kan du betale med kontanter eller kort. Nogle stationer har betjent billetsalg eller 7-Eleven-butikker, hvor du kan købe billetter.

På hjemmesiden: Du kan også købe din billet online på DSB’s hjemmeside op til 5 minutter før afgang. Husk at downloade eller printe din billet, så du også kan vise den, hvis du ikke er på internettet.

Hvor kan man tage havnebussen fra?

Tag havnebussen, hvis du gerne vil opleve København fra en anden vinkel end du plejer. Prisen er 24 kroner for en voksen og lidt billigere med rejsekort – og så er det nemt og hyggeligt at sejle gennem byen og opleve København fra vandsiden.

Hvad koster havnebussen i København?

København har en dejlig overkommelig størrelse, og du kommer hurtigt rundt i centrum både til fods men også på cykel, som er københavnernes foretrukne transportmiddel. København er nemlig en meget cykelvenlig by med cykelstier og et net af cykelruter på kryds og tværs af byen. Du kan hoppe på en Bycykel eller leje en cykel hos en af byens mange cykeludlejere, hvis du ikke medbringer din egen cykel.  

En sjov måde at komme rundt i København på er med en af byens mange cykeltaxaer, hvor du overlader arbejdet til andre, mens du selv lader dig transportere rundt i adstadigt tempo og kan suge til dig af de mange indtryk. Prøv fx København Cykeltaxa.

Kan man tage havnebussen til Reffen?

Fra torsdag 21. april 2022 vil elhavnebusserne i Københavns Havn skabe en ny genvej mellem Nordhavn og Refshaleøen. Det sker, når havnebussen fremover lægger til kaj ved det nye stoppested Orientkaj St.

I dag kræver det en tur hele vejen igennem Indre By, hvis du fra Nordhavn vil en tur til Refshaleøen. Det ændrer sig fra torsdag 21. april 2022, hvor Københavns Kommunes overborgmester og Movias administrerende direktør indvier det tredje, nye havnestoppested i Københavns Havn i Ã¥r - Orientkaj St. i Nordhavn. 

Hvornår skal man tjekke ind og ud med Rejsekort?

Check ind og ud Med Rejsekort skal du checke ind og ud på dine rejser.

1. Check ind, når du begynder rejsen Du skal checke ind på en check ind-kortlæser for at have billet, når du begynder en rejse. Så snart du har checket ind, er din rejse i gang. 

2. Check ind igen, hvis du skifter transportmiddel Du skal også checke ind, hver gang du skifter transportmiddel undervejs på rejsen. 

Glemt check ud Glemmer du at checke ud, betaler du som udgangspunkt forudbetalingen for din rejse.

Glemmer du at checke ud, betaler du som udgangspunkt forudbetalingen for din rejse. 

Glemt check ud gentagne gange Undlader du flere gange at checke ud med et Rejsekort Erhverv inden for en periode på 12 måneder, kan Rejsekort A/S spærre kortet. Men først efter to skriftlige advarsler.  

Hvad koster 3 zoner med Rejsekort?

Tag havnebussen, hvis du gerne vil opleve København fra en anden vinkel end du plejer. Prisen er 24 kroner for en voksen og lidt billigere med rejsekort – og så er det nemt og hyggeligt at sejle gennem byen og opleve København fra vandsiden.

Hvor stopper havnebussen?

Tag havnebussen, hvis du gerne vil opleve København fra en anden vinkel end du plejer. Prisen er 24 kroner for en voksen og lidt billigere med rejsekort – og så er det nemt og hyggeligt at sejle gennem byen og opleve København fra vandsiden.

Hvor sejler havnebusserne fra?

Fra torsdag 21. april 2022 vil elhavnebusserne i Københavns Havn skabe en ny genvej mellem Nordhavn og Refshaleøen. Det sker, når havnebussen fremover lægger til kaj ved det nye stoppested Orientkaj St.

I dag kræver det en tur hele vejen igennem Indre By, hvis du fra Nordhavn vil en tur til Refshaleøen. Det ændrer sig fra torsdag 21. april 2022, hvor Københavns Kommunes overborgmester og Movias administrerende direktør indvier det tredje, nye havnestoppested i Københavns Havn i Ã¥r - Orientkaj St. i Nordhavn. 

Kan man bruge Rejsekort i KBH?

D. 05-09-2023

Når du skal rejse med tog til togstationerne Malmø C, Hyllie eller Triangeln, behøver du ikke længere købe en særskilt billet, hvis du har det danske blå rejsekort.

Er Rejsekort billigere end billet?

D. 05-09-2023

Når du skal rejse med tog til togstationerne Malmø C, Hyllie eller Triangeln, behøver du ikke længere købe en særskilt billet, hvis du har det danske blå rejsekort.

Hvor lang tid kan man køre på Rejsekort uden at tjekke ud?

I Danmark er der ikke sluser ind til stationerne, fordi de kræver døgnbemanding, så de kan åbnes i forbindelse med kritiske situationer, og fordi der ikke er plads til sluser på de nuværende stationer uden væsentlig ombygning.

98,5 procent af alle rejser på landsplan bliver checket ud, og glemmer du at checke ud, kan du på Check Udvej-appen eller på Rejsekort.dk indmelde et glemt check ud.

Er Rejsekort altid billigst?

HELE LANDET: Rejsekortet er nemt og bekvemt, men ikke altid den billigste løsning. Det viser en optælling, som DR’s forbrugermagasin Kontant har lavet på baggrund af Rejsekortets egne tal, skriver dr.dk.

Over en million danskere har anskaffet sig kortet, som betyder, at man ikke skal have penge op ad lommen, når man vil med bus eller tog. Et lille bip ved en stander, og så er turen betalt.

Hvor sent sejler havnebussen?

Københavns Havn var i sin tid en travl havn med mange skibe, omlæsning af gods og industrier. I 1960'erne og 1970'erne medførte omstillingen af transport af gods til containere og udflytning af det meste skibstrafikken til Nordhavnen imidlertid, at de fleste traditionelle aktiviteter forsvandt fra den centrale Inderhavnen og Islands Brygge. Og i løbet af 1990'erne blev det sidste afviklet.[7] Udvalget om Københavns Havn fra 1989 lagde op til, at der i stedet opførtes boliger, kontorarbejdspladser, uddannelsesinstitutioner, hoteller, kulturinstitutioner mm. langs med havnen. I 1993 foreslog Hovedstadsområdets Trafikselskab (HT), at en del af dem kunne betjenes med vandbusser i form af enmandsbetjente katamaraner. Der kunne for eksempel sejles mellem Nordhavnen og Fisketorvet, hvor folk kunne skifte til S-tog ved henholdsvis Nordhavn Station og Dybbølsbro Station. Undervejs skulle der være stoppesteder, der skulle ligge på skift af de to sider af havneløbet.[8]

HT, Københavns Havn og Københavns Kommune arbejdede videre med ideen om vandbusser. 22. juni 1998 var der prøvetur for presse og potentielle investorer.[9] I forhold til de tidligere ideer var den planlagte rute dog blevet noget noget kortere. Den skulle nu være fra Nordre Toldbod via Holmen Nord, Christiansholm, Nyhavn og Asiatisk Plads til Christians Brygge. HT forestillede sig, at der skulle bruges to 15 m lange katamaraner med plads til hver 70 passagerer, cykler, barnevogne og kørestole.[10] Vandbusserne skulle drives på kontrakt som de almindelige busser, ligesom HT's kort og billetter også skulle gælde om bord.[9] Københavns Havn ville betale for stoppestederne, mens HT ville give et årligt driftstilskud på ca. 1 mio. kr. Men da de forventede driftsindtægter var på 1,7 mio. kr. og og driftsudgifterne på 4,7 mio. kr., var der et underskud på 2 mio. kr., som man håbede på, at sponsorer ville dække.[10] Umiddelbart var det dog kun Refshaleøens Ejendomsselskab, der var parat til at støtte. For at trække flere investorer til blev ruten foreslået udvidet i slutningen af juli 1998 med Langelinie, Refshaleøen, Islands Brygge og Kalvebod Brygge. Det ville dog kræve en ekstra vandbus i drift og investeringer på yderligere 1 mio. kr.[10]

Det endte med, at staten gav det nødvendige tilskud med penge fra Pinsepakken, så der kunne etableres en rute mellem Nordre Toldbod og Christians Brygge. Driften af den med to tomandsbetjente både i dagtimerne blev sendt i udbud 25. maj 1999. Der var desuden to optioner med en ekstra båd hver, der ville muliggøre forlængelser til Langelinie og Kalvebod Brygge. En tredje option muliggjorde sejlads om aftenen og natten.[11] Man nøjedes dog med den grundlæggende rute uden optioner, da HT indgik en femårig kontrakt om driften med entreprenøren Arriva i september 1999.[11][12] De involverede parter mente ved den lejlighed, at en havnelinje ville blive et aktiv for København og et vigtigt bidrag til den udvikling af havnen, der nu var i fuld gang.[12]

Hvor ofte kører havnebussen?

I Danmark er der ikke sluser ind til stationerne, fordi de kræver døgnbemanding, så de kan åbnes i forbindelse med kritiske situationer, og fordi der ikke er plads til sluser på de nuværende stationer uden væsentlig ombygning.

98,5 procent af alle rejser på landsplan bliver checket ud, og glemmer du at checke ud, kan du på Check Udvej-appen eller på Rejsekort.dk indmelde et glemt check ud.

Er rejsekort billigere end billet?

Rejsekort kan betale sig Det er billigere at rejse med Rejsekort end med enkeltbilletter

Uanset, hvem du er, og hvornår du rejser, er Rejsekort billigere end enkeltbilletter med meget få undtagelser.

Du kan altid tjekke prisen med forskellige typer af kort og billetter på Rejseplanen.