:

Kan man sejle til ven?

Indholdsfortegnelse:

  1. Kan man sejle til ven?
  2. Hvor sejler man til ven?
  3. Hvor lang tid tager det at sejle til ven?
  4. Er Ven dansk eller svensk?
  5. Er der biler på ven?
  6. Hvor lang tid tager det at sejle til Larvik?
  7. Hvor langt er der rundt om ven?
  8. Hvor mange sømil kan man sejle på en dag?
  9. Hvor stor er ven?
  10. Hvad er en ven?
  11. Er el biler billigere?
  12. Kan man gå rundt om Hven?
  13. Hvad koster det at tage færgen til Norge?
  14. Hvordan kommer man fra Danmark til Norge?
  15. Hvad kan man lave på ven?

Kan man sejle til ven?

Du kan ringe eller maila turistinformationen for at få svar på dine spørgsmål om Hven. Vores telefontider er mandag-fredag kl. 10.00-13.00. Hvis vi ikke har mulighed for at svare så læg en besked, så ringer vi tilbage, så snart vi kan.

Telefon: + 46 418-47 00 00Mail: [email protected]

Hvor sejler man til ven?

Øresundsøen Hven er noget ganske særligt. Lidt eksotisk og mystisk og så tæt på Danmark, at man nærmest kan række ud og røre den. Se her, hvad du kan opleve på øen, der engang var dansk.

Hvor lang tid tager det at sejle til ven?

Hven er den dejligeste svenske ø i Øresund. Første gang vi var på Hven, var før vi fik børn, hvor Dennis og jeg var derovre alene. Anden gang, havde vi en veninde, Birgit, og drengene med.

Vi har ikke haft en overnatning på Hven, men er taget frem og tilbage samme dag. Begge gange er vi kørt til Landskrona og sejlet over der. Fordelen ved det er, at der er mange afgange i løbet af dagen, så du er ikke afhængig af at skulle tilbage på et bestemt tidspunkt. Sejlturen tager ca. 30 min.

Man kan komme rundt på Hven på mange måder. Da øen kun er 4,4 km lang og 2,4 km bred, er det oplagt at cykle rundt, så man også kan nyde den skønne natur undervejs. Men der er selvfølgelig også andre muligheder. Der er traktorslæb. Altså en traktor, der ”slæber” en påhængsvogn med turister. ”Ivans hest og vogn” viser dig også gerne rundt. Der er også en lokalbus. Så vidt jeg har kunnet læse mig til, har den ikke nogen stoppesteder. Man stiller sig bare i vejkanten og vinker til den for stop. Man kan jo også altid gå Der er links de til forskellige ting i bunden af dette indlæg.

Når man stiger af færgen og kæmper sig op ad den første ”backafall”, altså bakkefald/skråning, når man til den store cykeludlejning. Og så er man ikke i tvivl om, hvilken transportform der er mest populær for Hvens besøgende.

Da Dennis og jeg var alene derovre, lejede vi en tandem til at cykle rundt på. Når jeg sad bag på cyklen, havde jeg pludselig ingen kontrol over tingene. Og jeg syntes, at Dennis kørte alt for hurtigt ned ad backafall’en. Hven er jo en klippeø, så når du skal ind på midten af øen, går det forholdsvis stejlt opad. Og så må det jo også gå nedad igen, når man vil ned/ud til vandet.

Da Dennis blev træt af mit skrigeri, prøvede vi at bytte plads. Men det blev jeg endnu mere bange for. Så konklusionen må vist være, at I skal være rigtig gode til at kommunikere og stole på hinanden, hvis I skal køre på tandem. Eller gøre som os, og være  nyforelskede. Så går det hele jo alligevel.

Er Ven dansk eller svensk?

Hven er kendt for de stejle skråninger, som kaldes bakkefald. Nogle steder er bakkerne op til 40 meter høje, og de omkredser næsten hele øen, men de er mest dramatiske i syd. De får øen til at se ud som om, at den har rejst sig fra havet i et ryk, visse steder som klinter andre som grønne bakker med blomsterflor og træer. Disse bakkefald er skyld i, at øen er et fredet naturreservat, så allemandsretten gælder ikke her. Vejret på Hven er forståeligt nok som på Sjælland, og dog. Stjernerne står klarere på Hven, fordi der ikke er lys om natten. Og der er mere mildt om vinteren og mere behageligt om sommeren end på Sjælland, men det er der dog ikke ført videnskabeligt bevis for.

Man siger, at Hvens historie er god for skoleelever, for den er så nem at huske: Først skete ingenting. Så kom Tycho Brahe (1546-1601). Så flyttede han, og så skete der intet. Det er nu ikke helt rigtigt, men sandt er det, at øens historiske højdepunkt er fra 1576 til 1597, da Tycho Brahe boede der. Han fik øen foræret af den danske kong Frederik 2, for at give ham gode muligheder for at kigge på stjerner. Selv om Brahe gjorde Hven berømt, var han ikke populær på øen, for han var benhård over for øboerne. Han lod dem bygge sig et palæ og observatoriet, Uranienborg, men de rev det ned igen, så snart han var ude af døren. Hans underjordiske observatorium, Stjerneborg, kan man stadig se. (Se nr. 3)Efterfølgende blev der opført et nyt Uranienborg af Christian IV, som han forærede elskerinden, Karen Wincke. Efter års forfald blev også det revet ned. Et 3. Uranienborg opstod i 1800-tallet, da Sveriges jagtgale kong Oscar II opførte det som jagtslot. Blandt sine gæster var Danmarks kong Christian IX, som ofte kom på harejagt sammen med sin svigersøn, zar Alexander 3.I danskertiden hørte øen til Birkerød Sogn på Sjælland, men folk på Ven passede sig selv – velforsynede som de var af de fede jorde og sild i Øresund. De undgik krig og ballade. Men kort før Freden i Roskilde blev Hven administrativt lagt under Helsingborg Sogn, og derfor var den blevet en del af Skåne og måtte afstås til Sverige. Der går mange vandrehistorier om noget med en byttehandel med Bornholm, men den enkle forklaring er, at Hven officielt var en del af Skåne. Svenskerne lod dem dog nogenlunde være i fred i modsætning til danskerne i Skåne. I mange hundrede år boede bønderne oppe på bakkerne i midten af øen, søfolk boede i Kyrkbacken mod vest og industrifolk, der lavede teglsten, boede i Nørreborg mod øst. Mange store palæer på øen er bygget af teglværksejere. Det kulminerede i 1940’erne. Man kan se rester af tegl langs nordøstkysten, enorme mængder ligger og blinker i solen.

Vidste du, at Hven er opkaldt efter Venus. De ældste beskrivelser kalder den Venius. Sømænd kaldte den Skarlagensøen, men det fængede heldigvis ikke.

Er der biler på ven?

Du kan ringe eller maila turistinformationen for at få svar på dine spørgsmål om Hven. Vores telefontider er mandag-fredag kl. 10.00-13.00. Hvis vi ikke har mulighed for at svare så læg en besked, så ringer vi tilbage, så snart vi kan.

Telefon: + 46 418-47 00 00Mail: [email protected]

Hvor lang tid tager det at sejle til Larvik?

Med tog, bus eller fly er der ofte en overgrænse på 1 gratis bagagestykke, og hvert yderligere stykke bagage medfører en ekstra omkostning. På Hirtshals Larvik-færgen kan du tage så meget bagage med, som du vil, inden for dit køretøjs kapacitet. Hvis du rejser uden bil, vil du være begrænset i dine bevægelser under hele rejsen til Larvik. Det er dog tilrådeligt at spørge besætningen på Color Line, da der ofte stilles bagageskabe til rådighed for passagererne, så de kan opbevare deres bagage under overfarten.

Hvor langt er der rundt om ven?

Lad bilen blive hjemme og oplev Hvens fantastiske natur til fods eller med cykel. Store dele af øen er naturreservat, og øen omgives af høje græsbevoksede skrænter mod havet – Backafallen – som er en særlig naturoplevelse. 

Vandrestien SkÃ¥neleden snor sig 12 kilometer rundt om øen. Turen starter i Bäckvikens Havn, hvor færgen fra Landskrona og Danmark anløber. Herfra følger man landevejen op ad bakken til cykeludlejningen, hvor man drejer sydpÃ¥ mod Möllebäcken. Cirka halvvejs kan du foretage en omvej til NämndemansgÃ¥rden; et museum om øens historie, som er Ã¥bent om sommeren. Turen gÃ¥r ogsÃ¥ forbi Tycho Brahe-museet, hvor man blandt andet kan opleve resterne af Tycho Brahes astronomiske observationsfaciliteter- Stjerneborg.

Hvor mange sømil kan man sejle på en dag?

Kraks nye søkort giver den helt nye app, Krak til Søs, til iPad en række nye funktioner, der gør turen til havs nemmere.

Nu behøver man ikke længere rydde køkkenbordet og brede kortene ud, når man skal planlægge næste tur på de syv have med vennerne.

Hvor stor er ven?

Hven er kendt for de stejle skråninger, som kaldes bakkefald. Nogle steder er bakkerne op til 40 meter høje, og de omkredser næsten hele øen, men de er mest dramatiske i syd. De får øen til at se ud som om, at den har rejst sig fra havet i et ryk, visse steder som klinter andre som grønne bakker med blomsterflor og træer. Disse bakkefald er skyld i, at øen er et fredet naturreservat, så allemandsretten gælder ikke her. Vejret på Hven er forståeligt nok som på Sjælland, og dog. Stjernerne står klarere på Hven, fordi der ikke er lys om natten. Og der er mere mildt om vinteren og mere behageligt om sommeren end på Sjælland, men det er der dog ikke ført videnskabeligt bevis for.

Man siger, at Hvens historie er god for skoleelever, for den er så nem at huske: Først skete ingenting. Så kom Tycho Brahe (1546-1601). Så flyttede han, og så skete der intet. Det er nu ikke helt rigtigt, men sandt er det, at øens historiske højdepunkt er fra 1576 til 1597, da Tycho Brahe boede der. Han fik øen foræret af den danske kong Frederik 2, for at give ham gode muligheder for at kigge på stjerner. Selv om Brahe gjorde Hven berømt, var han ikke populær på øen, for han var benhård over for øboerne. Han lod dem bygge sig et palæ og observatoriet, Uranienborg, men de rev det ned igen, så snart han var ude af døren. Hans underjordiske observatorium, Stjerneborg, kan man stadig se. (Se nr. 3)Efterfølgende blev der opført et nyt Uranienborg af Christian IV, som han forærede elskerinden, Karen Wincke. Efter års forfald blev også det revet ned. Et 3. Uranienborg opstod i 1800-tallet, da Sveriges jagtgale kong Oscar II opførte det som jagtslot. Blandt sine gæster var Danmarks kong Christian IX, som ofte kom på harejagt sammen med sin svigersøn, zar Alexander 3.I danskertiden hørte øen til Birkerød Sogn på Sjælland, men folk på Ven passede sig selv – velforsynede som de var af de fede jorde og sild i Øresund. De undgik krig og ballade. Men kort før Freden i Roskilde blev Hven administrativt lagt under Helsingborg Sogn, og derfor var den blevet en del af Skåne og måtte afstås til Sverige. Der går mange vandrehistorier om noget med en byttehandel med Bornholm, men den enkle forklaring er, at Hven officielt var en del af Skåne. Svenskerne lod dem dog nogenlunde være i fred i modsætning til danskerne i Skåne. I mange hundrede år boede bønderne oppe på bakkerne i midten af øen, søfolk boede i Kyrkbacken mod vest og industrifolk, der lavede teglsten, boede i Nørreborg mod øst. Mange store palæer på øen er bygget af teglværksejere. Det kulminerede i 1940’erne. Man kan se rester af tegl langs nordøstkysten, enorme mængder ligger og blinker i solen.

Vidste du, at Hven er opkaldt efter Venus. De ældste beskrivelser kalder den Venius. Sømænd kaldte den Skarlagensøen, men det fængede heldigvis ikke.

Hvad er en ven?

Posted at 23:34h in Undervisningsmaterialer by filosofipatruljen [social_share]

Hvem vil du helst være ven med? En, der altid deler slik ud? En, der aldrig deler slik ud? Vil du helst være ven med en eller mange? Nedenfor er finder du “Filosoffens frugtsalat” om venskab

Er el biler billigere?

Der kan være store fordele ved at køre elbil. De er rolige, rummelige, accelererer hurtigt og kan være billige at køre (se pkt. 6). Men der er unægteligt også nogle ulemper i forhold til at køre en benzin- eller dieselbil. Den største udfordring er opladning på lange ture. Langt de fleste elbilsejere kan lade deres bil om natten, og de fleste dage kan man klare sig uden at skulle lade i løbet af dagen. Men selv om mange elbiler har en officiel rækkevidde på mere end 500 km, er energiforbruget som regel noget højere, hvis du kører ved motorvejshastigheder, og hvis du skal køre langt, slipper du ikke for at skulle stoppe for at lade. Det er der nogle potentielle udfordringer ved:

  • Det tager markant længere end at fylde en benzintank op, og af den grund kan der opstå kø ved ladestanderne.
  • Der er meget færre offentligt tilgængelige lynladere, end der er tankstationer. Dog kommer der hele tiden flere til, og rigtigt mange tankstationer langs motorvejen har allerede fået opstillet lynladere.
  • Det kan være dyrt at bruge lynladerne ved motorvejen.

Der kan være store fordele ved at køre elbil. De er rolige, rummelige, accelererer hurtigt og kan være billige at køre (se pkt. 6). Men der er unægteligt også nogle ulemper i forhold til at køre en benzin- eller dieselbil. Den største udfordring er opladning på lange ture. Langt de fleste elbilsejere kan lade deres bil om natten, og de fleste dage kan man klare sig uden at skulle lade i løbet af dagen. Men selv om mange elbiler har en officiel rækkevidde på mere end 500 km, er energiforbruget som regel noget højere, hvis du kører ved motorvejshastigheder, og hvis du skal køre langt, slipper du ikke for at skulle stoppe for at lade. Det er der nogle potentielle udfordringer ved:

  • Det tager markant længere end at fylde en benzintank op, og af den grund kan der opstå kø ved ladestanderne.
  • Der er meget færre offentligt tilgængelige lynladere, end der er tankstationer. Dog kommer der hele tiden flere til, og rigtigt mange tankstationer langs motorvejen har allerede fået opstillet lynladere.
  • Det kan være dyrt at bruge lynladerne ved motorvejen.

Om det betyder, at du ikke skal have en elbil, ved du kun selv. Hvis du ikke har noget imod en lidt længere pause til at strække ben, betyder det nok mindre, end hvis du kører fra Aalborg til København og tilbage igen flere gange om ugen.

Kan man gå rundt om Hven?

Er der noget, Hven er kendt for, er det det gule cykelhav, som møder én ved cykeludlejningen i Bäckviken. Her findes alle slags cykler – også de eldrevne – til turen rundt på øen. Den er to en halv kilometer bred og fire en halv kilometer lang, så man kan sagtens nå vidt omkring på en dag.

Når den gule jernhest er betvunget, går det let derudaf, for der er kun én vej på Hven – Landevejen – og så alle de små stikveje til oplevelser undervejs. For dem, som tager den slagne tur, er Tycho Brahes ruiner, museum og observatorium det første, man når til. Her er første mulighed for en lille fika, som svenskerne siger, altså, en kaffepause, og i Tycho Brahes lille kaffebar kan man også få for eksempel ægte svensk pærejuice, inden turen går videre.

Det koster mellem 80 og 200 kroner at leje en cykel, og de fås også med eldreven motor. Foto: Sara Skytte. 

Hvad koster det at tage færgen til Norge?

none id="readability-page-1" class="page">

Vi danskere har traditionelt rejst med færge nÃ¥r ferieturen er gÃ¥et til Norge, og der sejler adskillige færger frem og tilbage mellem de to lande hver dag. For mange er færgeturen en kærkommen mulighed for at slappe lidt af undervejs, samtidig med at rejsens endelige mÃ¥l stille og roligt kommer tættere og tættere pÃ¥.

Hvordan kommer man fra Danmark til Norge?

none id="readability-page-1" class="page">

Vi danskere har traditionelt rejst med færge nÃ¥r ferieturen er gÃ¥et til Norge, og der sejler adskillige færger frem og tilbage mellem de to lande hver dag. For mange er færgeturen en kærkommen mulighed for at slappe lidt af undervejs, samtidig med at rejsens endelige mÃ¥l stille og roligt kommer tættere og tættere pÃ¥.

Hvad kan man lave på ven?

Velkommen til Venø

Sjælen falder til ro ved synet af fjorden, der ligger blank og blå om øen. Venø Færgen tager imod med åbne arme og fører en fra fastlandet til færgelejet på Venøs sydspids. To minutter tager det. Længere tid skal der ikke til, før man fornemmer den særlige stemning. Fra færgelejet fører vejen op over øen. Landskabet åbner sig, strandenge, brede grønne marker, hedeflader eller sletter og duftende hybenroser langs vejen. Stejle skrænter, der drager hanglider til sig, og forblæste træer, som har opgivet blot en enkelt kvist mod vest, vidner om, at vinden kan være barsk. Hele tiden hviler et særligt lys over øen ved det konstante nærvær af vandet.