:

Hvad koster det at leje et veterantog?

Indholdsfortegnelse:

  1. Hvad koster det at leje et veterantog?
  2. Hvornår kører veterantoget?
  3. Kan man leje et tog?
  4. Hvor ofte kører toget?
  5. Hvornår kørte det sidste damplokomotiv i Danmark?
  6. Er tog billigere med rejsekort?
  7. Kan man købe billet til tog uden Rejsekort?
  8. Hvilke toge kører om natten?
  9. Kan man købe billet til toget på stationen?
  10. Hvem opfandt damptoget?
  11. Hvilket land opfandt dampmaskinen?
  12. Er der spærretid på Pensionist Rejsekort?
  13. Hvornår er det billigst med Pensionist Rejsekort?
  14. Er Rejsekort billigere for pensionister?
  15. Hvad koster det at rejse med pensionist Rejsekort?

Hvad koster det at leje et veterantog?

Tilbage

For foreninger, virksomheder eller andre særligt interesserede er det muligt at leje et veterantog. Prisen er helt afhængig af tid, sted og omfang, og tager afsæt i hvor museets materiel er opbevaret (ofte i Odense).

Hvornår kører veterantoget?

Danmarks Jernbanemuseum kører veterantog både på museets egen strækning og rundt om i landet.

Veterantog er flottest, når de kører gennem landskabet og de historiske jernbanemiljøer, de engang var en del af. Danmarks Jernbanemuseum tilbyder anderledes veterantogture rundt om i landet. Turene i de historiske veterantog gøres levende af fortællinger om de steder, vi kører forbi, de steder, hvor vi gør holdt, og det materiel, vi kører med.

I filmen ses hele klargøringsprocessen, inden damplokomotivet K 563 er klar til kørsel. 

Kan man leje et tog?

Tilbage

For foreninger, virksomheder eller andre særligt interesserede er det muligt at leje et veterantog. Prisen er helt afhængig af tid, sted og omfang, og tager afsæt i hvor museets materiel er opbevaret (ofte i Odense).

Hvor ofte kører toget?

Linje A er en S-Togslinje, der kører mellem Hillerød Station og Solrød Strand Station hhv. Køge Station via København H. Mandag-fredag køres hvert 10. minut i dagtimerne mellem Hillerød og Hundige, idet hvert andet tog fortsætter til Solrød Strand i morgenmyldretiden. Om aftenen køres hvert 20. minut mellem Hillerød og Køge. I weekenderne køres hvert 10. minut i dagtimerne og hvert 20. minut om aftenen mellem Hillerød og Køge. Nat efter fredag og lørdag køres hver halve time mellem Hillerød og Køge.

Linjen blev oprettet 15. maj 1934 men fik først sin nuværende betegnelse ved indførelsen af linjebogstaver 14. maj 1950. Fra 1972 blev linjen suppleret af linje Ax, der kun kørte i myldretiden. I 1992 ændredes linje Ax til linje K og kørte herefter i dagtimerne, fra 1993 omdøbt til linje A+. I 2007 nedlagdes denne supplerende linje.

Hvornår kørte det sidste damplokomotiv i Danmark?

Et damplokomotiv består af en kedel, en dampmaskine og en undervogn med hjul. I kedlen produceres ved hjælp af brændsel den damp, der i dampmaskinen omsættes til mekanisk arbejde, som overføres til hjulene. Betjeningen sker fra et førerhus, som er placeret på undervognen bag kedlen.

Er tog billigere med rejsekort?

Rejsekortet blev lavet for at samle mange forskellige billettyper i en fælles løsning på tværs af landsdele og selskaber. 

Passagerne skulle nemt kunne finde den billigste og bedste billet til deres rejse med bus, tog og metro.

Men kan du være sikker på, at du får den billigste billet, hvis du rejser med rejsekort? 

Kan man købe billet til tog uden Rejsekort?

Billettens pris og gyldighedsområde er baseret på ringzoneprincippet. Billetten skal altid købes med udgangspunkt (startzone) i den zone, hvor du fysisk påbegynder din rejse. 

En grundbillet (2-zoners billet) gælder i den zone, hvor den er udstedt, og i alle zoner, der støder op til den. Det gælder også zoner, hvor kun spidserne støder sammen.

Grundbillettens gyldighed er defineret for at undgå, at en meget kort rejse over en zonegrænse bliver dyrere end en længere rejse inden for én zone.

Hvilke toge kører om natten?

Hos DSB har du mulighed for at lave din egen køreplan. Denne vil løbende blive opdateret i forhold til sporarbejde og andre ændringer. Du er dermed altid pÃ¥ forkant.

Du kan til enhver tid finde de aktuelle DSB-køreplaner som PDF. Vær opmærksom pÃ¥ at ændringer og særkøreplaner ikke findes her.

Kan man købe billet til toget på stationen?

Her kan du finde information om de togstationer, hvor Arrivas tog stopper, fx deres adresser, hvilke faciliteter der er pÃ¥ de enkelte stationer, samt togbussens holdeplads. 

Klik pÃ¥ den enkelte station i listen nedenfor for at læse mere.

Hvem opfandt damptoget?

Det første dampdrevne tog, der kørte på en jernbane mellem to byer, forbandt et rigt kulminedistrikt i Nordvestengland med byen Darlington.

Herfra gik banen videre til byen Stockton ved floden Tees, hvorfra kullene blev sejlet sydpå.

Såvel lokomotivet ‘The Locomotion’ som vognene og skinnerne blev designet af George Stephenson (1781-1848). Han brugte smedejernsskinner med en indbyrdes afstand på 4 fod og 8 tommer (1,42 meter), der, pånær en ekstra halv tomme, er standard for størstedelen af nutidens jernbaner.

Det store gennembrud for jernbanetrafik kom med Manchester-Liverpool-banen, der fra begyndelsen var designet til at transportere både mennesker og gods mellem de to byer, der ligger 35 miles (56 km) fra hinanden.

Det eksplosivt voksende Manchester var centrum for Storbritanniens bomuldsindustri, og Liverpool var havnebyen, hvortil råbomuld blev importeret, og hvorfra de færdige bomuldsvarer blev eksporteret til hele verden.

Det store gennembrud for jernbanetrafik kom med Manchester-Liverpool-banen, der fra begyndelsen var designet til at transportere både mennesker og gods mellem de to byer, der ligger 35 miles (56 km) fra hinanden.

Det eksplosivt voksende Manchester var centrum for Storbritanniens bomuldsindustri, og Liverpool var havnebyen, hvortil råbomuld blev importeret, og hvorfra de færdige bomuldsvarer blev eksporteret til hele verden.

Før jernbanens åbning foregik transporten mellem de to byer hovedsagelig med pramme på floder og kanaler, og det var langsommeligt og dyrt. Man måtte regne med en transporttid på adskillige dage. Jernbanen skar tiden ned til et par timer!

Hvilket land opfandt dampmaskinen?

Mange tror, at James Watt stod bag opfindelsen af dampmaskinen. Men i virkeligheden var der mange fysikere og matematikere, som eksperimenterede med dampdrevne maskiner. En af dem var franskmanden Denis Papin, som konnstruererede en maskine, der kunne bevæge sig. Den ældste optegnelse af forsøg med damp stammer helt tilbage fra midten af det 1. århundrede e.Kr. Forsøget blev udført i Alexandria af Heron.

Den græske matematiker Heron havde lavet en kugle, der roterede. Kuglens drivkraft kom fra damp, idet den var fastgjort i to rør, der virkede som dampturbiner. Princippet bag var enkelt: Den opstigende vanddamp fyldte den hule kugle og fik den til at dreje rundt.

I princippet havde Heron lavet en fuldt færdig dampturbine. Grunden, til at den ikke fik nogen praktisk anvendelse, var, at den var uøkonomisk, og man ikke vidste, hvad den kunne bruges til.[kilde mangler]

Dampmaskinen opstod i England, hvor der var behov for mere effektivt at kunne fjerne vand fra mineskakter. Maskinen opstod som resultat af det målbevidste arbejde med at dække dette behov. Før dampmaskinen havde man pumpeanlæg og pumper drevet med vandhjul. Eller man anvendte man en hestegang. Det var en dyr løsning. Den første dampmaskine, som skulle løse problemet, blev lavet af Thomas Savery, og han tog patent på den allerede i 1698. Hans maskine blev aldrig udbredt, idet den ikke altid virkede efter hensigten. Dampmaskinens fejl skyldtes den ineffektive konstruktion: Den virkede kun, hvis damptrykket var højt. Men man kunne i 1698 ikke lave kedler, der var stærke nok. Thomas Savery kaldte sin maskine ”The miner's friend”, minearbejderens ven.

Thomas Newcomen konstruerede den første brugbare dampmaskine i 1710. Den var mere pålidelig, driftsikker og økonomisk end Saverys, hvor store mængder damp gik til spilde. Senere var Newcomen nødt til at indgå partnerskab med Savery, der havde patentrettighederne til enhver maskine, der udnyttede ildens drivkraft. Sammen udviklede de en ny og forbedret version, som kunne levere op til 12 slag pr. minut. Ved hvert slag kunne maskinen suge 40 liter vand op fra en 45 meter dyb mineskakt. Newcomens dampmaskine havde stor succes til 1769, hvor en ny spiller kom på banen: Den skotske instrumentmager James Watt.

James Watts interesse for dampmaskiner begyndte, da han var ganske ung. Han havde flere gange udført forsøg for at forbedre Saverys maskine, men måtte opgive, da han nåede til den konklusion, at det ikke var muligt at lave kedler, som kunne holde til det høje tryk, som Saverys maskine krævede for at presse vandet til vejrs.

Er der spærretid på Pensionist Rejsekort?

Afskaffelse af spærretiden om eftermiddagen er en del af den aftale, Faglige Seniorer anbefalede, da organisationen drøftede en ny model for pensionistkortet med trafikselskaberne.

“Spærretiden blev ikke afskaffet straks, da det nye pensionistkort blev indført, men gode ting er værd at vente på. Og nu kan hovedstadens pensionister tage den med ro, hvis de er på besøg eller en tur i byen,” siger direktør i Faglige Seniorer, Palle Smed.

Det er fortsat ikke muligt at rejse med bus, tog og metro med et pensionistkort i morgenens myldretid mellem klokken 7 og 9, hvor der er mange kunder på vej til skole og arbejde.

Hvornår er det billigst med Pensionist Rejsekort?

MÃ¥ske har du bemærket, at din rejse koster noget mindre, hvis du rejser tidligt om morgenen, om aftenen eller i weekenden? Det skyldes den tidsrabat, du fÃ¥r med Rejsekort. 

Tidsrabatten får du på rejser indenfor et regionalt takstområde. Det vil sige på Sjælland (inkl. Lolland, Falster og Møn), på Fyn eller i Nord-, Midt- eller Syd- og Sønderjylland.

Er Rejsekort billigere for pensionister?

Med en profil får du adgang til rabat på blandt andet kaffe til turen, restaurantbesøg og oplevelser, som du kan tage toget til.

Hvad koster det at rejse med pensionist Rejsekort?

Takstsæt: Danmark - (over Storebælt) / JyllandFyn Tog - (Vest for Storebælt) / Fyn Tog / Midtjylland Tog / Sydjylland Tog

Takstsæt: Sjælland - (Øst for Storebælt) / Hovedstadsområdet / Vestsjælland / Sydsjælland / Danmark - Malmø / Sjælland - Malmø / Hovedstadsområdet - Malmø / Malmø

Takstsæt: JyllandFyn Bus - (Vest for Storebælt) / Fyn Bus / Nordjylland / Midtjylland Bus / Skjern-Vemb-Holstebro / Sydjylland Bus / Vestbanen (Varde - Nr. Nebel)

Tabellen viser sammenhængen mellem pris og antal zoner for hver kundetype i de enkelte takstsæt.