:

Hvor kan man tage havnebussen fra?

Indholdsfortegnelse:

  1. Hvor kan man tage havnebussen fra?
  2. Hvor kører havnebussen?
  3. Kan man bruge rejsekort i havnebussen?
  4. Kan man købe billet på havnebussen?
  5. Hvad koster havnebussen i København?
  6. Hvor sejler havnebusserne fra?
  7. Hvordan kommer man billigst rundt i København?
  8. Kan man betale med kort i bussen i København?
  9. Kan man tage havnebussen til Reffen?
  10. Hvor ofte kører havnebussen?
  11. Hvordan kommer man nemmest rundt i København?
  12. Hvordan køber man billet til bus i København?
  13. Kan man købe busbillet i bussen med kontanter?
  14. Kan man betale i bussen i København?
  15. Hvordan køber man busbillet uden rejsekort?

Hvor kan man tage havnebussen fra?

Københavns Havn var i sin tid en travl havn med mange skibe, omlæsning af gods og industrier. I 1960'erne og 1970'erne medførte omstillingen af transport af gods til containere og udflytning af det meste skibstrafikken til Nordhavnen imidlertid, at de fleste traditionelle aktiviteter forsvandt fra den centrale Inderhavnen og Islands Brygge. Og i løbet af 1990'erne blev det sidste afviklet.[7] Udvalget om Københavns Havn fra 1989 lagde op til, at der i stedet opførtes boliger, kontorarbejdspladser, uddannelsesinstitutioner, hoteller, kulturinstitutioner mm. langs med havnen. I 1993 foreslog Hovedstadsområdets Trafikselskab (HT), at en del af dem kunne betjenes med vandbusser i form af enmandsbetjente katamaraner. Der kunne for eksempel sejles mellem Nordhavnen og Fisketorvet, hvor folk kunne skifte til S-tog ved henholdsvis Nordhavn Station og Dybbølsbro Station. Undervejs skulle der være stoppesteder, der skulle ligge på skift af de to sider af havneløbet.[8]

HT, Københavns Havn og Københavns Kommune arbejdede videre med ideen om vandbusser. 22. juni 1998 var der prøvetur for presse og potentielle investorer.[9] I forhold til de tidligere ideer var den planlagte rute dog blevet noget noget kortere. Den skulle nu være fra Nordre Toldbod via Holmen Nord, Christiansholm, Nyhavn og Asiatisk Plads til Christians Brygge. HT forestillede sig, at der skulle bruges to 15 m lange katamaraner med plads til hver 70 passagerer, cykler, barnevogne og kørestole.[10] Vandbusserne skulle drives på kontrakt som de almindelige busser, ligesom HT's kort og billetter også skulle gælde om bord.[9] Københavns Havn ville betale for stoppestederne, mens HT ville give et årligt driftstilskud på ca. 1 mio. kr. Men da de forventede driftsindtægter var på 1,7 mio. kr. og og driftsudgifterne på 4,7 mio. kr., var der et underskud på 2 mio. kr., som man håbede på, at sponsorer ville dække.[10] Umiddelbart var det dog kun Refshaleøens Ejendomsselskab, der var parat til at støtte. For at trække flere investorer til blev ruten foreslået udvidet i slutningen af juli 1998 med Langelinie, Refshaleøen, Islands Brygge og Kalvebod Brygge. Det ville dog kræve en ekstra vandbus i drift og investeringer på yderligere 1 mio. kr.[10]

Det endte med, at staten gav det nødvendige tilskud med penge fra Pinsepakken, så der kunne etableres en rute mellem Nordre Toldbod og Christians Brygge. Driften af den med to tomandsbetjente både i dagtimerne blev sendt i udbud 25. maj 1999. Der var desuden to optioner med en ekstra båd hver, der ville muliggøre forlængelser til Langelinie og Kalvebod Brygge. En tredje option muliggjorde sejlads om aftenen og natten.[11] Man nøjedes dog med den grundlæggende rute uden optioner, da HT indgik en femårig kontrakt om driften med entreprenøren Arriva i september 1999.[11][12] De involverede parter mente ved den lejlighed, at en havnelinje ville blive et aktiv for København og et vigtigt bidrag til den udvikling af havnen, der nu var i fuld gang.[12]

Hvor kører havnebussen?

Fra torsdag 21. april 2022 vil elhavnebusserne i Københavns Havn skabe en ny genvej mellem Nordhavn og Refshaleøen. Det sker, når havnebussen fremover lægger til kaj ved det nye stoppested Orientkaj St.

I dag kræver det en tur hele vejen igennem Indre By, hvis du fra Nordhavn vil en tur til Refshaleøen. Det ændrer sig fra torsdag 21. april 2022, hvor Københavns Kommunes overborgmester og Movias administrerende direktør indvier det tredje, nye havnestoppested i Københavns Havn i Ã¥r - Orientkaj St. i Nordhavn. 

Kan man bruge rejsekort i havnebussen?

Tag havnebussen, hvis du gerne vil opleve København fra en anden vinkel end du plejer. Prisen er 24 kroner for en voksen og lidt billigere med rejsekort – og så er det nemt og hyggeligt at sejle gennem byen og opleve København fra vandsiden.

Kan man købe billet på havnebussen?

I København kan du medbringe både hund, cykel og barnevogn i offentlig transport, bare du er opmærksom på reglerne.

En voksen med en gyldig billet kan medbringe to børn under 12 år gratis. Rejser børnene alene, skal de købe en børnebillet, indtil de fylder 16 år. Læs mere her.

Hvad koster havnebussen i København?

Københavns Havn var i sin tid en travl havn med mange skibe, omlæsning af gods og industrier. I 1960'erne og 1970'erne medførte omstillingen af transport af gods til containere og udflytning af det meste skibstrafikken til Nordhavnen imidlertid, at de fleste traditionelle aktiviteter forsvandt fra den centrale Inderhavnen og Islands Brygge. Og i løbet af 1990'erne blev det sidste afviklet.[7] Udvalget om Københavns Havn fra 1989 lagde op til, at der i stedet opførtes boliger, kontorarbejdspladser, uddannelsesinstitutioner, hoteller, kulturinstitutioner mm. langs med havnen. I 1993 foreslog Hovedstadsområdets Trafikselskab (HT), at en del af dem kunne betjenes med vandbusser i form af enmandsbetjente katamaraner. Der kunne for eksempel sejles mellem Nordhavnen og Fisketorvet, hvor folk kunne skifte til S-tog ved henholdsvis Nordhavn Station og Dybbølsbro Station. Undervejs skulle der være stoppesteder, der skulle ligge på skift af de to sider af havneløbet.[8]

HT, Københavns Havn og Københavns Kommune arbejdede videre med ideen om vandbusser. 22. juni 1998 var der prøvetur for presse og potentielle investorer.[9] I forhold til de tidligere ideer var den planlagte rute dog blevet noget noget kortere. Den skulle nu være fra Nordre Toldbod via Holmen Nord, Christiansholm, Nyhavn og Asiatisk Plads til Christians Brygge. HT forestillede sig, at der skulle bruges to 15 m lange katamaraner med plads til hver 70 passagerer, cykler, barnevogne og kørestole.[10] Vandbusserne skulle drives på kontrakt som de almindelige busser, ligesom HT's kort og billetter også skulle gælde om bord.[9] Københavns Havn ville betale for stoppestederne, mens HT ville give et årligt driftstilskud på ca. 1 mio. kr. Men da de forventede driftsindtægter var på 1,7 mio. kr. og og driftsudgifterne på 4,7 mio. kr., var der et underskud på 2 mio. kr., som man håbede på, at sponsorer ville dække.[10] Umiddelbart var det dog kun Refshaleøens Ejendomsselskab, der var parat til at støtte. For at trække flere investorer til blev ruten foreslået udvidet i slutningen af juli 1998 med Langelinie, Refshaleøen, Islands Brygge og Kalvebod Brygge. Det ville dog kræve en ekstra vandbus i drift og investeringer på yderligere 1 mio. kr.[10]

Det endte med, at staten gav det nødvendige tilskud med penge fra Pinsepakken, så der kunne etableres en rute mellem Nordre Toldbod og Christians Brygge. Driften af den med to tomandsbetjente både i dagtimerne blev sendt i udbud 25. maj 1999. Der var desuden to optioner med en ekstra båd hver, der ville muliggøre forlængelser til Langelinie og Kalvebod Brygge. En tredje option muliggjorde sejlads om aftenen og natten.[11] Man nøjedes dog med den grundlæggende rute uden optioner, da HT indgik en femårig kontrakt om driften med entreprenøren Arriva i september 1999.[11][12] De involverede parter mente ved den lejlighed, at en havnelinje ville blive et aktiv for København og et vigtigt bidrag til den udvikling af havnen, der nu var i fuld gang.[12]

Hvor sejler havnebusserne fra?

Københavns Havn var i sin tid en travl havn med mange skibe, omlæsning af gods og industrier. I 1960'erne og 1970'erne medførte omstillingen af transport af gods til containere og udflytning af det meste skibstrafikken til Nordhavnen imidlertid, at de fleste traditionelle aktiviteter forsvandt fra den centrale Inderhavnen og Islands Brygge. Og i løbet af 1990'erne blev det sidste afviklet.[7] Udvalget om Københavns Havn fra 1989 lagde op til, at der i stedet opførtes boliger, kontorarbejdspladser, uddannelsesinstitutioner, hoteller, kulturinstitutioner mm. langs med havnen. I 1993 foreslog Hovedstadsområdets Trafikselskab (HT), at en del af dem kunne betjenes med vandbusser i form af enmandsbetjente katamaraner. Der kunne for eksempel sejles mellem Nordhavnen og Fisketorvet, hvor folk kunne skifte til S-tog ved henholdsvis Nordhavn Station og Dybbølsbro Station. Undervejs skulle der være stoppesteder, der skulle ligge på skift af de to sider af havneløbet.[8]

HT, Københavns Havn og Københavns Kommune arbejdede videre med ideen om vandbusser. 22. juni 1998 var der prøvetur for presse og potentielle investorer.[9] I forhold til de tidligere ideer var den planlagte rute dog blevet noget noget kortere. Den skulle nu være fra Nordre Toldbod via Holmen Nord, Christiansholm, Nyhavn og Asiatisk Plads til Christians Brygge. HT forestillede sig, at der skulle bruges to 15 m lange katamaraner med plads til hver 70 passagerer, cykler, barnevogne og kørestole.[10] Vandbusserne skulle drives på kontrakt som de almindelige busser, ligesom HT's kort og billetter også skulle gælde om bord.[9] Københavns Havn ville betale for stoppestederne, mens HT ville give et årligt driftstilskud på ca. 1 mio. kr. Men da de forventede driftsindtægter var på 1,7 mio. kr. og og driftsudgifterne på 4,7 mio. kr., var der et underskud på 2 mio. kr., som man håbede på, at sponsorer ville dække.[10] Umiddelbart var det dog kun Refshaleøens Ejendomsselskab, der var parat til at støtte. For at trække flere investorer til blev ruten foreslået udvidet i slutningen af juli 1998 med Langelinie, Refshaleøen, Islands Brygge og Kalvebod Brygge. Det ville dog kræve en ekstra vandbus i drift og investeringer på yderligere 1 mio. kr.[10]

Det endte med, at staten gav det nødvendige tilskud med penge fra Pinsepakken, så der kunne etableres en rute mellem Nordre Toldbod og Christians Brygge. Driften af den med to tomandsbetjente både i dagtimerne blev sendt i udbud 25. maj 1999. Der var desuden to optioner med en ekstra båd hver, der ville muliggøre forlængelser til Langelinie og Kalvebod Brygge. En tredje option muliggjorde sejlads om aftenen og natten.[11] Man nøjedes dog med den grundlæggende rute uden optioner, da HT indgik en femårig kontrakt om driften med entreprenøren Arriva i september 1999.[11][12] De involverede parter mente ved den lejlighed, at en havnelinje ville blive et aktiv for København og et vigtigt bidrag til den udvikling af havnen, der nu var i fuld gang.[12]

Hvordan kommer man billigst rundt i København?

Mere metro koster lidt mere

Da Cityringen blev taget i brug, betød det samtidig, at passagererne skal betale et tillæg for at køre med metroen. Tillægget er lovbestemt som en del af finansieringen af Cityringen og betyder, at metrokunder, der bruger almindeligt rejsekort, skal betale 1,50 kr. ekstra i myldretiden og 1,20 kr. ekstra uden for myldretiden. Derfor skal du huske at tjekke Rejsekortet ind på en af rejsekortstanderne på metrostationen, også når du skifter fra bus eller tog.

Kan man betale med kort i bussen i København?

En cookie er en lille datafil, som bliver gemt på din computer, tablet eller mobiltelefon. En cookie er ikke et program, der kan indeholde skadelige programmer eller virus.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere. Cookies hjælper os desuden med at få overblik over dit besøg på hjemmesiden, så vi løbende kan optimere og målrette hjemmesiden til dine behov og interesser. Cookies husker f.eks., hvad du har lagt i en eventuel indkøbskurv, om du tidligere har besøgt siden, om du er logget ind og hvilket sprog og valuta, du gerne vil have vist på hjemmesiden. Vi bruger også cookies til at målrette vores annoncer over for dig på andre hjemmesider. Helt overordnet anvendes cookies således som del af vores service til at vise indhold, der er så relevant som muligt for dig.

Kan man tage havnebussen til Reffen?

Offentlig transportDer er lidt vej ind til byen, men tager man anstrengelserne med er det en hyggelig og smuk travetur ind over Holmen og Christianshavn. København er fuld af seværdigheder – men nævner lige nogle stykker i nærheden, som Orlogsmuseet pÃ¥ den gamle flÃ¥destation, Nyholmen som nu er Ã¥ben for offentligheden, Christiania som vi alle kender pÃ¥ godt og ondt og ikke mindst Christianshavn, som bare er et mekka af spændende besøgssteder.Man kan ogsÃ¥ tage de populære Havnebusser ind til byen. Disse anløber jævnligt vores havneomrÃ¥det blot 1000 meter fra havnen. Takster og anvendelse (brug Rejsekortet), som ved busdriften og de kan virkeligt anbefales.Du kan sÃ¥ledes sejle og tage cyklen med, lige over til Langelinie for at besøge Kastellet eller stÃ¥ af ved ”stoppestedet” i Nyhavn, hvor en fantastisk spændende verden fremtoner.Man kan ogsÃ¥ tage en landbaseret bus for enden af havnen og som kører ind til indre by med 10 minutters drift.Bus linjen er 2A.Planlæg din rejse med offentlige transportmidler.  TRYK ind her pÃ¥ underliggende link.

Hvor ofte kører havnebussen?

Allow the use of cookies from Facebook on this browser?

We use cookies and similar technologies to help provide and improve content on Meta Products. We also use them to provide a safer experience by using information we receive from cookies on and off Facebook, and to provide and improve Meta Products for people who have an account.

Hvordan kommer man nemmest rundt i København?

Børn fra 10-15 år skal købe et børnekort, og kan gratis tage et barn under 12 år med i bus, tog eller metro.

En voksen kan tage to børn under 12 år gratis med på sin voksenbillet i bus, tog og metro og to børn under 10 år med på museer og attraktioner.

Hvordan køber man billet til bus i København?

Om Movia

Movia er Danmarks største mobilitets-selskab. Vi kører årligt med ca. 180 mio. passagerer i vores busser, lokaltoge og i flextrafikken. Movia ejes af de 45 kommuner og to regioner på Sjælland og er reguleret af lov om trafikselskaber.

Kan man købe busbillet i bussen med kontanter?

Den kollektive trafik er ligesom resten af samfundet pÃ¥ vej mod en gradvis normalisering. 

Den 6. maj, tager vi endnu et skridt, når vi genindfører den kontante betaling i busser og FlextrafikDvs. at busserne ikke længere skal fungere som selvbetjeningsmiljøer fra 6. maj 2021, og at buschaufførerne igen sælger og tjekker billetter.

Kan man betale i bussen i København?

En enkeltbillet er den dyreste løsning. Det kan være et godt valg, hvis du ikke rejser sÃ¥ ofte med Midttrafik.

Hvis du ønsker at købe billet med rabatmulighed, kan du vælge et klippekort eller et rejsekort

Hvordan køber man busbillet uden rejsekort?

Rejseplanen kan ikke udstede en billet, men linker dig til de selskaber, som udsteder billetter. Både på rejseplanen.dk og i apps kan du finde link til det selskab, der kan udstede billetten.

Du kan også søge på DSB app, Mobilbilletter el.lign. i App Store og Google Play og finde trafikvirksomhedernes billetapplikationer.