:

Hvornår slutter Copenhagen Fashion Week?

Indholdsfortegnelse:

  1. Hvornår slutter Copenhagen Fashion Week?
  2. Hvornår er der modeuge i København?
  3. Hvor afholdes Copenhagen Fashion Week?
  4. Hvordan kommer man med til Fashion Week?
  5. Hvornår slutter modeugen?
  6. Hvor ofte er der Fashion Week?
  7. Hvordan bliver man inviteret til Copenhagen Fashion Week?
  8. Hvad er Slow Fashion?
  9. Hvad fast fashion?
  10. Hvor kommer fast fashion fra?
  11. Hvad er high fashion?
  12. Hvilke mærker er fast fashion?
  13. Hvilke tøjmærker stammer fra Danmark?
  14. Hvor produceres der mest tøj?
  15. Hvad er dårligt ved fast fashion?

Hvornår slutter Copenhagen Fashion Week?

Prices for the complete official show schedule package for participating brands reflects the annual turnover:

All brands must furthermore pay an application fee of 2.000 DKK. Please note, all brands with less than one million DKK in annual turnover will not be charged an application fee.

Hvornår er der modeuge i København?

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi

Copenhagen Fashion Week er en modeuge, der afholdes to gange årligt i København. Copenhagen Fashion Week består af en "Market Week" med tre store messer CIFF i Bella Center, Revolver i Øksnehallen og Gallery Studio.

Hvor afholdes Copenhagen Fashion Week?

Du er hverken model, designer eller kendis, og du kan heller ikke lade som om, at du er en vigtig blogger og snige dig ind på en pressetilladelse bag et par tilpas store solbriller. Men ingen panik! Du kan sagtens støve det moderigtige fodtøj af alligevel og feste løs i den københavnske modeuge, som varer fra mandag den 27. januar til og med søndag den 2. februar 2020.

LÆS OGSÅ: 7 ting, vi har lært af at gå til modeuge: "Det er muligvis verdens mest banale ting, men også en virkelig vigtig erfaring at gøre sig"

Hvordan kommer man med til Fashion Week?

To gange årligt fyldes København af cool outfits og streetstyle-fotografer, modeshows og farverige fester, mens events og særlige shoppeaftener holder gang i bylivet til langt ud på aftenen. Copenhagen Fashion Week er den danske modeverdens absolutte højdepunkt, hvor folk kommer fra nær og fjern for at holde øje med de trends og tendenser, der kommer til at dominere kommende kollektioner.

D. 31. januar – 3. februar afholdes årets første modeuge, og der er en hel masse modefestivitas på programmet, som du kan komme med til. I denne artikel guider vi til to arrangementer med masser af inspiration, som du ikke vil gå glip af.

Hvornår slutter modeugen?

V-ordfører kalder CO2-afgift på varer i køledisken en 'god idé'

Det er en god idé at lægge en kommende CO2-afgift på varer som mælk og oksekød frem for på produktionen i landbruget.

Det siger Erling Bonnesen, der er landbrugs- og miljøordfører for Venstre, til Jyllands-Posten.

Ny forskning viser, at Jorden er 'et godt stykke uden for det sikre råderum for menneskeheden'

I flere år har et stort forskerhold undersøgt, hvordan mennesker påvirker de globale miljøprocessor.

De har introduceret begrebet "planetære grænser", som beskriver, om menneskehedens belastning af Jorden er overskredet.

Katastrofale oversvømmelser i den libyske kystby Derna kan have kostet mellem 18.000 og 20.000 mennesker livet.

Grønlands Politi efterforsker, om der er sket noget ulovligt i sag om grundstødt krydstogtskib

Drabsmand, der beskrives som 'en af Norges farligste', skal prøveløslades

Byretten i Oslo har besluttet, at den norske drabsmand Stig Millehaugen skal prøveløslades.

Hvor ofte er der Fashion Week?

After a week to reflect on what has been arguably our biggest fashion week to date, it is our pleasure to conclude the SS24 edition of Copenhagen Fashion Week.

Hvordan bliver man inviteret til Copenhagen Fashion Week?

Fra 2023 skal brands på showkalenderen leve op til en række bæredygtighedskrav. Men hvordan skal du tilgå kravene, og hvordan bliver man som brand vurderet? Det giver modeugen svaret på i aktuelt seminar.

Da Cecilie Thorsmark for to et halvt år siden ansøgte stillingen som direktør for modeugen, var det ikke ’the glitz and glamour’, der tiltrak hende, men derimod potentialet for at kunne gentænke platformen ’modeuge’ med et bæredygtigt fortegn.

Hvad er Slow Fashion?

For at forstå slow fashion, er du først nødt til at forstå fast fashion. Fast fashion er et koncept, der blev muliggjort i slutningen af 1900-tallet, hvor materialer som polyester og nylon blev bredt tilgængeligt, så tøjproduktion kunne gøres billigere, og ligeledes blev andre led fra designer til forbruger også gjort mere effektive, så tøj hurtigere kunne komme fra brand til kunde. Fast fashion betyder, at der kommer flere kollektioner fra et brand end bare de almindelige forår/sommer og efterår/vinter, og det betyder også, at forbrugerne har mulighed for at skifte garderoben ud langt oftere.

Slow fashion er lidt en modbevægelse til fast fashion. Slow fashion handler nemlig om, at tøjet ikke skal udskiftes nær så hurtigt, og at tøjet ikke produceres for at ramme en specifik mode på et specifikt tidspunkt, men at det kan bruges i flere sæsoner i træk uden at være ”umoderne”. Men det handler også om at være mere miljøbevidst i produktionen, for eksempel hvad angår materialer, og at tøjet bliver produceret med respekt for de mennesker, der producerer det.

Hvad fast fashion?

Som navnet umiddelbart også antyder, betyder fast fashion hurtig mode. Helt konkret betyder det, at modekollektioner skifter hurtigere og hurtigere, så for eksempel tøjet i butikkerne bliver skiftet ud oftere end tidligere, og moden online ændrer sig også hurtigere. De store modehuse benytter sig traditionelt af to kollektioner pr. år – nemlig forår/sommer kollektionen og efterår/vinter kollektionen, men med fast fashion kan de såkaldte high street mærker levere mange forskellige kollektioner på et år, og de er ikke begrænsede af kun at sende to forskellige stile og modebilleder afsted.

High street hentyder til de mærker, du kan købe på hovedgader i langt de fleste byer, og du kan sikkert nikke genkendende til, at de butikker, du ser i de fleste danske byer, også ofte skifter outfits i sortimentet ud. De forskellige brands kan gennem fast fashion også lettere tilpasse sig moden som den ser ud i et øjebliksbillede, og de skal ikke forudsige fremtiden på samme måde som før.

Hvor kommer fast fashion fra?

Fast fashion is the term used to describe clothing designs that move quickly from the catwalk to stores to take advantage of trends. The collections are often based on styles presented at Fashion Week runway shows or worn by celebrities. Fast fashion allows mainstream consumers to purchase the hot new look or the next big thing at an affordable price.

Fast fashion became common because of cheaper, speedier manufacturing and shipping methods, an increase in consumers' appetite for up-to-the-minute styles, and the increase in consumer purchasing power—especially among young people—to indulge these instant-gratification desires. Because of all this, fast fashion is challenging the established clothing labels' tradition of introducing new collections and lines on an orderly, seasonal basis. In fact, it's not uncommon for fast-fashion retailers to introduce new products multiple times in one week to stay on trend.

Shopping for clothing was once considered an event. Consumers would save up to buy new clothes at certain times of the year. The style-conscious would get a preview of the styles to come via fashion shows that displayed new collections and clothing lines several months in advance of their appearance in stores.

But that began to change in the late 1990s, as shopping became a form of entertainment and discretionary spending on clothing increased. Enter fast fashion—cheap, trendy knock-off garments, mass-produced at low cost, that allowed consumers to feel as though they were wearing the same styles that "walked the runway" or were sported by a sexy entertainer.

Fast fashion is made possible by innovations in supply chain management (SCM) among fashion retailers. Its goal is to quickly produce cost-efficient articles of clothing in response to (or anticipation of) fast-shifting consumer demands. The assumption is that consumers want high fashion at a low cost. While the garments are often carelessly made, they're not intended to be worn for years or even multiple times.

Major players in the fast-fashion market include Zara, H&M Group, UNIQLO, GAP, Forever 21, Topshop, Esprit, Primark, Fashion Nova, and New Look. Many companies are both retailers and manufacturers, though they often outsource the actual production of clothing.

In addition, traditional mass-market department stores such as Macy's, J. C. Penney, and Kohl's in the U.S. have all taken a page from the fast-fashion book. For their in-house and proprietary brands, they've shortened design and production times to better compete in the market.

Here's a closer look at some of the leaders in fast fashion.

Hvad er high fashion?

Ordet highstreet-fashion stammer fra England, hvor High Street er det samme som en hovedgade, hvor der ofte er mange butikker, og hvor meget handel er samlet. Highstreet-fashion betyder altså mode, der kan købes på hovedgaden, og det skal forstås på den måde, at det er tøj, der kan købes i de butikker, der typisk er at finde på en hovedgade. I Danmark vil det typisk være butikker under Bestseller eller H&M, altså butikker der er at finde på hovedgaden i langt de fleste større danske byer. Highstreet-fashion er altså tøj, der er let tilgængeligt, som alle kan gå ind og købe i en butik, hvis de har lyst, fordi der er mange af samme model, og ofte er det også en pris, der er til at betale for de fleste mennesker. Groft sagt er highstreet-fashion det tøj, som du kan risikere, at din nabo også køber.

Hvilke mærker er fast fashion?

Fast fashion describes low-cost designs that are quickly transferred from the catwalk to clothing stores.

Years ago, there were four fashion ‘trend seasons’ per year, to coincide with the actual seasons.

But nowadays, different trends are introduced much more often – sometimes two or three times per month.

Hvilke tøjmærker stammer fra Danmark?

Firmaet startede som en fabrik grundlagt af Michael og Albrech Ludwig Mesmer under navnet “Messmer & Co.” i en baghave i landsbyen Eppendorf ved Hamborg i 1919. Familien producerede sportsartikler og kunne helt ekstraordinært, for denne tid, tilbyde gummiydresåle i deres produktlinie af håndbold- og fodboldsko. Navnet hummel blev brugt for første gang i 1923 i forbindelse med sportsartikler, da familien lancerede en kollektion med fodboldstøvler og sko til cykling, atletik og håndbold.

Messmer & Co.'s advokat grundlagde i 1935 sammen med to foretningspartnere firmaet "Hummel-Hummel" i Hamborg. Dette firma begyndte produktion af specielt sportssko. Firmaet led meget under de allieredes bombardementer under Anden verdenskrig og hovedkvarteret blev bogstaveligt talt lagt i ruiner.

Firmaet flyttedes efter krigen uden for Hamborg og producerede nu både fodboldstøvler, håndboldsko og skøjter. I 1956 blev virksomheden opkøbt af Bernhard Weckenbrock fra Kevelaar, som flyttede produktionen til Sydtyskland. Samtidig ændredes navnet på firmaet til hummel og produktionen af fodboldstøvler og håndboldsko blev udvidet.

Hvor produceres der mest tøj?

Der er altså basis for, at vi alle kan ændre vores forbrug af tøj i en mere bæredygtig retning, hvis vi skal mindske miljøbelastningen fra forbrug og produktion af tøj.

Det er nødvendigt, hvis vi skal leve op til FNs verdensmÃ¥l nr 12, der handler om hurtigst muligt at reducere vores fodaftryk pÃ¥ naturen ved at ændre pÃ¥ den mÃ¥de, varer og ressourcer produceres og forbruges pÃ¥. 

Hvad er dårligt ved fast fashion?

I interviewet fortæller Thunberg, at hun selv ikke har købt et eneste stykke nyt tøj i tre år. Selvom tekstilindustrien og store fast fashion-spillere som H&M arbejder på højtryk for at knække koden til, hvordan man omdanner gamle tekstiler til nye, er der stadig lang vej igen til en cirkulær modebranche, hvor tøjet indgår i et bæredygtigt kredsløb. Ellen MacArthur Foundation estimerer, at under en procent af materialer til beklædning, bliver genbrugt til nyt. Især fordi det stadig er for svært og ikke mindst dyrt at adskille det billigere men meget miljøbelastende polyester fra bomuld.

Vil du passe på klimaet, når du køber tøj, er det bedste, du kan gøre for kloden, derfor i 2021 en gammel løsning i nye klæder: Genbrugstøj eller såkaldt preloved fashion. Genbrug og gensalg af tøj har oplevet et enormt boom de seneste år i takt med, at der hele tiden kommer nye koncepter og onlineløsninger, der stadig gør det nemmere at sælge og købe brugt mode for både forbrugere, modevirksomheder og tøjforhandlere. Trenden er vokset under corona, hvor mange fik ryddet op i bunden skabet og samtidig har haft færre penge til at købe nyt for. Ifølge en rapport fra ThredUp, der er verdens største onlineplatform for videresalg af tøj, købte 33 millioner forbrugere second hand for første gang i 2020. 76 procent af dem siger, at de planlægger at købe mere genbrug de kommende år, ligesom hver tredje svarer, at de går mere op i bæredygtigt tøj end før pandemien. Second hand-markedet står til at fordobles inden for de næste fem år. Dykker man særligt ned i videresalg af tøj, forventes det at vokse 11 gange mere end resten af tøj-detailhandlen inden 2025.