:

Hvor ligger Kjeld og Yvonnes hus?

Indholdsfortegnelse:

  1. Hvor ligger Kjeld og Yvonnes hus?
  2. Hvor er Olsen Bandens sidste bedrifter optaget?
  3. Hvor bor Egon Olsen?
  4. Hvad døde Kjeld Petersen af?
  5. Hvornår døde Kirsten Walther?
  6. Hvor sad Egon Olsen i fængsel?
  7. Hvor gammel blev Ove Sprogøe?
  8. Hvor gammel blev Dirch Passer?
  9. Hvem skulle oprindelig have spillet Kjeld Petersen i filmen Dirch?
  10. Hvad døde Poul Bundgaard af?
  11. Hvornår døde Yvonne?
  12. Hvad er det mest sikre fængsel i Danmark?
  13. Hvad er det største fængsel i Danmark?
  14. Hvem bor på Sprogø?
  15. Hvem ejer bygningerne på Sprogø?

Hvor ligger Kjeld og Yvonnes hus?

Olsen-Banden i Jylland udspiller sig hovedsageligt i Thy og området omkring Bunkermuseum Hanstholm. Fotografi: Rolf Konow, www.konow.dk

Hvor er Olsen Bandens sidste bedrifter optaget?

Olsen-banden går amok fra 1973. Dette er den 5. i rækken af 14 Olsen-banden-film. Her Egon, Benny og Kjeld spillet af Ove Sprogøe, Morten Grunwald, Poul Bundgaard. Foto: Svend Aage Mortensen/Scanpix (Arkivfoto)

Vi har her samlet ting du ikke vidste om Olsen Banden.

Hvor bor Egon Olsen?

35-årige Paul Wenzel og 50-årige Steffen Paatz er begge født i det tidligere Østtyskland, som indtil 1989 var spærret inde af en mur og omringet af censur.

- Der var ikke mange film, som kom fra det kapitalistiske udland, der fik lov til at komme ind i DDR. Men Olsen-Banden-filmene måtte gerne, for de var også lidt kritiske overfor kapitalismen og EU specielt, siger Paul Wenzel, der bliver suppleret af sin ven.

- Dengang kunne man ikke købe ret meget i DDR. Så man måtte bygge eller reparer det selv, så derfor kunne folk identificere sig med Kjeld og Yvonne. De skulle også spare penge hele tiden, sige Steffen Paatz.

Hvad døde Kjeld Petersen af?

Dette er en beskrivelse af en komiker: tungsindig, sørgmodig, deprimeret, altid fortvivlet.

Ordene, der gælder skuespilleren Kjeld Petersen, er sagt af hans nu afdøde bror, Bent Grasten, og citeres i "Kjeld & Dirch. Historien om Danmarks største komikerpar", skrevet af journalist og cand.public. Jesper Gaarskjær. Bogen udkommer i dag.

Hvornår døde Kirsten Walther?

Hun var dog stikmodsat sin rolle som Yvonne, nÃ¥r kameraet var slukket. Hun var særdeles privat, og pÃ¥ hendes gravsten stÃ¥r der da ogsÃ¥ blot "Kirsten". 

Hun døde, som hun var i livet - anonym og hemmelighedsfuld. 

Hvor sad Egon Olsen i fængsel?

I 1859 blev Forbedringshuset på Vridsløselille Mark taget i brug efter "Philadelphia-systemet". Det indebar en total isolation af fangerne døgnet rundt med det formål, at de skulle have tid og mulighed for at angre deres synder og forlige sig med Gud.

Al tid blev tilbragt i fængselscellen – både arbejds- og fritid. Hvis fangen så skulle færdes uden for cellen, skulle han bære en maske, der beskyttede ham mod at blive genkendt af de andre fanger. Denne masketvang blev opretholdt til 1924, hvorefter masken blev frivillig.

Enhver samtale og kontakt fangerne imellem var forbudt. Således blev fangerne i skolen og i kirken placeret i små båse, hvorfra de kunne se lærerne eller præsten – men ikke hinanden.

Hvor gammel blev Ove Sprogøe?

Skuespiller. Født 21/12 1919 (O. Wendelboe S. Petersen), død 14/9 2004 - 84 år gammel. Far til skuespiller Henning Sprogøe (f. 1953).

Efter at have arbejdet som typograflærling og kontorassistent forsøgte han to gange at blive optaget på Det kgl. Teaters elevskole. I 1944 elev på Alliancescenernes elevskole med debut på Folketeatret året efter. Herefter ansættelse ved skiftende scener i hovedstaden, men overvejende tilknyttet Folketeatret.

Hvor gammel blev Dirch Passer?

Dirch Passer på Apollo teater (1965)Kilde: Ukendt fotograf, Public domain, via Wikimedia Commons

Dirch Hartvig Passer var den dansk skuespiller og komiker. Han spillede med i en lang række film gennem tre årtier 50’erne, 60’erne og 70’erne. Han spillede ofte komiske roller og var ofte hovednavnet for filmen, selvom hans rolle var lille.

Hvem skulle oprindelig have spillet Kjeld Petersen i filmen Dirch?

Dirch er en film, der bevæger sig på mange planer. Først og fremmest en biografisk film om en række højdepunkter, vendepunkter og nedture i Dirch Passers liv som skuespiller og privatperson. En film, der handler om Dirchs professionelle liv som komiker og revykunstner, samtidig med at den fortæller historien om venskabet mellem Kjeld og Dirch. Dernæst er det en film om skuespilleres generelle problemer med at definere sig selv rent professionelt: enten som komiker, som karakterskuespiller eller som begge dele. En konflikt som i Dirch ses i et historisk perspektiv i relation til Dirch Passers ambitioner om at komme til at spille de store karakterroller, men også i et nutidigt perspektiv i relation til Nikolaj Lie Kaas og Lars Ranthes problemer med skiftevis at være det sjove makkerpar Kellerdirk som komikere og Kjeld og Dirch, når de ikke var sjove, men mennesker med almindelige følelser.

Det historiske perspektiv knytter sig til de scener, hvor Dirch Passer fremlægger sin store drøm om at få lov til at spille Lennie i John Steinbecks Mus og mænd over for Stig Lommer, der ved siden af jobbet som direktør for ABC Teatret også fungerede som instruktør af de revyer, Kjeld og Dirch medvirkede i. Lommer lader sig overtale til at sætte skuespillet op på Aveny Teatret, som han også var direktør for, men aflyser derpå forestillingen efter nogle få opførelser, da det viser sig, at publikum griner ad Dirch i stedet for at tage ham alvorligt. ”Folk vil grine, Dirch, og folk vil grine ad dig. Og det skal du være glad for. For du er en morsom mand”, siger Lommer til Dirch, da han kommer for at snakke om fiaskoen. Lommer interesserer sig kun for den sjove mand i Dirch i modsætning til Zandvliet, der også interesserer sig for den mere alvorlige Dirch, når han ikke var sjov. Derfor optræder Martin Zandvliet selv i filmen i rollen som teaterinstruktør på opsætningen af Mus og mænd med Dirch Passer i hovedrollen som den kæmpestore og naive Lennie.

Det nutidige perspektiv hænger sammen med Zandvliets egne private problemer med at iscenesætte sine to hovedpersoner Nikolaj Lie Kaas og Lars Ranthe, så de mestrer den vanskelige balanceakt mellem det komiske og det seriøse i deres udformning af Kjeld og Dirch, som komikere på scenen og som menneskelige karakterer i deres privatliv. En balanceakt der lykkedes for de to skuespillere. Filmen demonstrerer med stor overbevisning, at makkerparret Kaas og Ranthe begge er fremragende karakterskuespillere, samtidig med at de har et stort komisk talent. Der er tale om store skuespillerpræstationer, skabt i tæt samarbejde med Martin Zandvliet som en både krævende og forstående instruktør, der over for sine to hovedrolleindehavere hele tiden har indskærpet, at målet er at menneskeliggøre Dirch, så han kan træde i karakter og blive den person, som Dirch Passer havde så hårdt brug for at blive, men som han aldrig havde held til at realisere i en succesfuld karakterrolle. Ikke for at pille ham ned som komiker og folkekær skuespiller, men for at prøve at forstå ham som menneske.

Når man skal lave en biografi om en offentlig og kendt person, kan man gå to veje. Enten kan man kaste sig ud i et meget omfattende researcharbejde, hvor det gælder om at indsamle så meget materiale som muligt i form af data og facts om den biograferede, i dette tilfælde Dirch Passer. Det er den opskrift, de fleste biografier følger, i et forsøg på at kortlægge den kendte persons samlede livshistorie. Eller man kan begrænse sit stof i erkendelse af, at det ellers bliver for omfattende og uoverskueligt, så det rent praktisk og tidsmæssigt bliver uoverkommeligt at omforme til et biografisk værk. Nogen fravælger ligefrem en hel mængde facts, som man ser helt bort fra under det biografiske arbejde. Det er samtidig en biografisk metode, som i højere grad bygger på fortolkning af det udvalgte materiale end på videnskabelig og dokumentarisk indsamling af facts om en bestemt person. Som metode er den især velegnet til psykologisk portrættering af et bestemt menneske, hvor man gerne vil fremhæve helt nye eller hidtil ukendte karaktertræk hos den biograferede person, og hvor man samtidig har en stor grad af kunstnerisk frihed i sit arbejde.

Efter at have set Dirch, kan ingen være i tvivl om, hvilken af de to skitserede biografiske metoder Zandvliet hovedsageligt arbejder ud fra, nemlig den selektive metode baseret på fortolkning og psykologisk portrættering, men med støtte i en række revyhistoriske begivenheder. For selvfølgelig vil der ofte være tale om en blanding af de to metoder, når man skal portrættere en kendt person. En vis portion facts, kombineret med større eller mindre grader af vinkling og fortolkning af historien, hvor man kan tage sig kunstneriske friheder.

Zandvliet har i et interview indrømmet, at manuskriptholdet bag Dirch faktisk gik researchkolde, da de sad med det omfattende materiale om Dirch Passers samlede karriere. Alle kasserne med data og facts om alle hans film, hans utallige revynumre, hans medvirken og optræden i radio og på TV og rækken af skrupskøre og absurde reklamefilm for Gutenberghus Reklamefilm instrueret af Erik Dibbern, og hvoraf nogle blev lavet sammen med Kjeld Petersen. Det var for stor en mundfuld, og i realiteten en uoverkommelig opgave, som andre før dem også havde måttet erfare. De mistede overblikket og kunne ikke finde den røde tråd, der bandt de enkelte elementer sammen og gjorde det muligt at lave filmen om Dirch. Derfor valgte holdet bl.a. at se fuldstændig bort fra Dirch Passers omfattende filmproduktion. De ca. 100 spillefilm han indspillede gennem hele sin karriere.

Hvad døde Poul Bundgaard af?

Han nåede ikke at tage sit sidste stik hjem på filmlærredet.

Operasangeren og skuespilleren Poul Bundgaard døde onsdag eftermiddag i en alder af 75 år på Gentofte Amtssygehus, hvor han blev indlagt aftenen før.

Hvornår døde Yvonne?

Yvonne Lund Møller Petersens søn Niels blev skudt, da han ville hjælpe en ven. Det er fem år siden. Fem år siden, lægen sagde ”din søn dør af det her”.

Hvad er det mest sikre fængsel i Danmark?

Result 1 of 1 in this book for Hvad er det mest sikre fængsel i Danmark?Clear search

You have either reached a page that is unavailable for viewing or reached your viewing limit for this book.

Hvad er det største fængsel i Danmark?

Alle danske fængsler hører under staten og kaldes derfor statsfængsler. Graden af frihedsberøvelse varierer mellem forskellige typer af afdelinger; den væsentligste forskel er mellem åbne og lukkede afdelinger. Traditionelt er de danske fængsler blevet opdelt i åbne og lukkede fængsler, men det er blevet mere og mere almindeligt at have flere forskellige typer afdelinger på samme fængsel. Et åbent fængsel kan derfor godt have lukkede afdelinger og omvendt.

Hvem bor på Sprogø?

Stednavnet kendes i flere forskellige former. En af de ældste er Spraa, [1] som også Holberg anvendte, og som har fået nogle forskere til at mene, at navnet hører sammen med ønavne som Mors, Fur, Als, Møn og Hven, hvis navne går tilbage til et sprog, der blev talt i dansk område lang tid forud for det indoeuropæiske sprog, der tales i dag.[kilde mangler] Øens navn er senest og grundigst behandlet af Kristian Hald i 1971, der som grundform antog et gammeldansk *sprōgh-, beslægtet med dialektordet sprag [2] og aflydsbeslægtet med engelsk spray (= krat). Hald anså ønavnet for at være et oprindeligt appellativ, der viste til den skovbevoksning på øen, som stadig fandtes i midten af 1600-tallet. Fra sidst i 1600-tallet optræder navnet med efterleddet -ø, der dog først slog endeligt igennem i 1800-tallet. Oluf Nielsen foreslog i 1880'erne sprove (= spejde) som ophav, [3] med tanke på Valdemar den Stores tårn, hvorfra kongens mænd holdt udkik efter vendiske sørøvere.

Øen er gennem 15.000 år formet af isen, havet og mennesker. Således er bakkerne, de såkaldte hatformede bakker på øen, f.eks. Fyrtårnsbakken, formet langs en isrand, der for 13-15.000 år siden strakte sig fra Langeland til Halsskov. I årtusinderne derefter udgjorde Sprogø blot et højdedrag inde i et udstrakt fastland, der frem mod 6500 f.Kr. langsomt blev opslugt af en stor havstigning, hvorved Storebælt dannedes. Sprogø kom derved til at ligge centralt placeret midt i bæltet, og har i årtusinder været base for beboelse og en bekvem mellemstation for sejlads mellem landsdelene. De tidligste bønder bosatte sig herude ca. 4000 f.Kr. for at drive landbrug, jage og fiske, og øen var derefter beboet i mange af Danmarks forhistoriske perioder. [4]

Hvem ejer bygningerne på Sprogø?

Stednavnet kendes i flere forskellige former. En af de ældste er Spraa, [1] som også Holberg anvendte, og som har fået nogle forskere til at mene, at navnet hører sammen med ønavne som Mors, Fur, Als, Møn og Hven, hvis navne går tilbage til et sprog, der blev talt i dansk område lang tid forud for det indoeuropæiske sprog, der tales i dag.[kilde mangler] Øens navn er senest og grundigst behandlet af Kristian Hald i 1971, der som grundform antog et gammeldansk *sprōgh-, beslægtet med dialektordet sprag [2] og aflydsbeslægtet med engelsk spray (= krat). Hald anså ønavnet for at være et oprindeligt appellativ, der viste til den skovbevoksning på øen, som stadig fandtes i midten af 1600-tallet. Fra sidst i 1600-tallet optræder navnet med efterleddet -ø, der dog først slog endeligt igennem i 1800-tallet. Oluf Nielsen foreslog i 1880'erne sprove (= spejde) som ophav, [3] med tanke på Valdemar den Stores tårn, hvorfra kongens mænd holdt udkik efter vendiske sørøvere.

Øen er gennem 15.000 år formet af isen, havet og mennesker. Således er bakkerne, de såkaldte hatformede bakker på øen, f.eks. Fyrtårnsbakken, formet langs en isrand, der for 13-15.000 år siden strakte sig fra Langeland til Halsskov. I årtusinderne derefter udgjorde Sprogø blot et højdedrag inde i et udstrakt fastland, der frem mod 6500 f.Kr. langsomt blev opslugt af en stor havstigning, hvorved Storebælt dannedes. Sprogø kom derved til at ligge centralt placeret midt i bæltet, og har i årtusinder været base for beboelse og en bekvem mellemstation for sejlads mellem landsdelene. De tidligste bønder bosatte sig herude ca. 4000 f.Kr. for at drive landbrug, jage og fiske, og øen var derefter beboet i mange af Danmarks forhistoriske perioder. [4]