:

Hvor kan man se Riget?

Indholdsfortegnelse:

  1. Hvor kan man se Riget?
  2. Hvor kan man se sæson 1 og 2 af Riget?
  3. Hvornår kan man se Riget 1 på DR?
  4. Hvornår kan man se Riget sæson 3?
  5. Hvordan ser jeg Riget?
  6. Hvor kan man se de to første sæsoner af Riget?
  7. Hvor kan man se Riget sæson 2?
  8. Hvorfor kom der ikke en sæson 3 af Riget?
  9. Er Riget uhyggelig?
  10. Hvornår kommer Riget på Viaplay?
  11. Hvem viser Riget 3?
  12. Er Willem Dafoe med i Riget?
  13. Hvem er Karen i Riget?
  14. Hvor kan jeg se Riget sæson 1?
  15. Hvor er Riget optaget henne?

Hvor kan man se Riget?

Reddit and its partners use cookies and similar technologies to provide you with a better experience.

By accepting all cookies, you agree to our use of cookies to deliver and maintain our services and site, improve the quality of Reddit, personalize Reddit content and advertising, and measure the effectiveness of advertising.

Hvor kan man se sæson 1 og 2 af Riget?

En ambulance ankommer med fuld udrykning - men uden chauffør. Der er en lille pige, der græder i elevatorskakten - men kun den synske fru Drusse kan høre hende. Imens har den administrerende overlæge, professor Moesgaard, sit hyr med at forlige sine ansatte - der er mystiske, morsomme og uhyggeligt spændende intriger under udvikling i det moderne hospitalsmiljø.

Manuskript: Lars von Trier og Niels Vørsel. Instruktion: Lars von Trier og Morten Arnfred. Komponist: Joachim Holbek. Foto: Eric Kress, DFF. Producent: Ole Reim. Produktion: Danmarks Radio i samarbejde med Zentropa Entertainments Aps samt Sveriges TV2, Malmø med støtte fra Nordisk TV-samarbejds Fond, Nordisk Film- og TV Fond, WDR, ARTE & The Coproduction Office og Greco gennem EUs Media Program.

Hvornår kan man se Riget 1 på DR?

Medmindre du har et Viaplay-abonnement, får du først mulighed for at se den nye sæson af 'Riget' i starten af 2023.

Forleden kom det frem, at den tredje sæson af Lars von Triers ikoniske tv-serie, 'Riget Exodus' får premiere på Viaplay den 9. oktober.

Hvornår kan man se Riget sæson 3?

Advarsel! - Handling, afslutning og/eller plot afsløres i det følgende.

Hver episode af Riget og Riget II begynder med den samme prolog. I prologen beskriver en fortællerstemme, hvordan Rigshospitalet i København i sin tid blev bygget oven på de gamle blegedamme, hvor blegemændene i sin tid stod i tågen og blegede deres lagner i mosevandet. Derefter bliver det fortalt, at man med hospitalets opførelse i sin tid ville gøre op med overtroen ved hjælp af videnskaben. Prologen afsluttes med, at der bliver hentydet til, at der måske er ved at ske nogle mystiske ting på Rigshospitalet.Denne parodi på den klassiske læge- og hospitalsserie kan ses som en grotesk satire over hospitals- og sundhedsvæsnets inkompetence og uduelighed. Dog er ikke alle karaktererne usympatiske.

Historien i Riget begynder med, at den frivilligt nyindlagte spiritistiske patient Sigrid Drusse hører lyden af en pige, som græder i en af elevatorskakterne på Rigshospitalet. Da "fru Drusse" undersøger dette nærmere, opdager hun, at pigen døde for mange år siden (ca. 1912, før de nuværende bygninger blev bygget. Sigrid Drusse finder også ud af, at pigen blev mydet af sin egen far, som gjorde det for at skjule hendes illegitimitet. For at stede ånden til hvile må Sigrid Drusse først finde pigens jordiske rester. Pigens krop viser sig i sidste ende at befinde sig i en krukke på kontoret hos hospitalets professor i patologi, professor Bondo.

Hvordan ser jeg Riget?

Det er nemt at blive fartblind af ren nostalgi og gensynsglæde, men Lars von Triers forsøg på at afslutte sin kult-serie ’Riget’ er aldeles mislykket.

Det er svært at overvurdere tv-serien ’Rigets’ betydning for dansk tv og seriefortællinger. Spørger man mennesker under 40 år, så har de ikke set serien, selvom den vel på en eller anden måde er forløber for hele opblomstringen af dramaserie-formatet i Danmark. Men for folk over 40 var ’Riget’ en kæmpe ting fra flow-tv-tiden, hvor folk gik rundt og sagde replikker fra serien som ”det er u-hyg-ge-ligt” og ”danskjävlar”. Siden er serie-formatet som bekendt blevet en genre, vi som nation er blevet ganske ferme til og har høstet masser af internationale roser for, tænk bare ’Borgen’, ’Forbrydelsen’ og ’Broen’.

Hvor kan man se de to første sæsoner af Riget?

8.2Drama199415 år

En førerløs ambulance. En absurd graviditet. Gode og onde ånder. Og en hovedrystende svensk overlæge. Oplev Lars von Triers ikoniske serie i en ny og restaureret udgave.

Hvor kan man se Riget sæson 2?

DR viser afslutningen på kultserie-klassikeren fra den 3. februar, men allerede inden da er der premiere på restaurerede udgaver af sæson 1 og 2 i denne uge.

Bodil Jørgensen spiller søvngængeren Karen i 'Riget Exodus'. (Foto: Â© Henrik Ohsten, Zentropa)

Hvorfor kom der ikke en sæson 3 af Riget?

Advarsel! - Handling, afslutning og/eller plot afsløres i det følgende.

Hver episode af Riget og Riget II begynder med den samme prolog. I prologen beskriver en fortællerstemme, hvordan Rigshospitalet i København i sin tid blev bygget oven på de gamle blegedamme, hvor blegemændene i sin tid stod i tågen og blegede deres lagner i mosevandet. Derefter bliver det fortalt, at man med hospitalets opførelse i sin tid ville gøre op med overtroen ved hjælp af videnskaben. Prologen afsluttes med, at der bliver hentydet til, at der måske er ved at ske nogle mystiske ting på Rigshospitalet.Denne parodi på den klassiske læge- og hospitalsserie kan ses som en grotesk satire over hospitals- og sundhedsvæsnets inkompetence og uduelighed. Dog er ikke alle karaktererne usympatiske.

Historien i Riget begynder med, at den frivilligt nyindlagte spiritistiske patient Sigrid Drusse hører lyden af en pige, som græder i en af elevatorskakterne på Rigshospitalet. Da "fru Drusse" undersøger dette nærmere, opdager hun, at pigen døde for mange år siden (ca. 1912, før de nuværende bygninger blev bygget. Sigrid Drusse finder også ud af, at pigen blev mydet af sin egen far, som gjorde det for at skjule hendes illegitimitet. For at stede ånden til hvile må Sigrid Drusse først finde pigens jordiske rester. Pigens krop viser sig i sidste ende at befinde sig i en krukke på kontoret hos hospitalets professor i patologi, professor Bondo.

Er Riget uhyggelig?

Det er svært at overvurdere tv-serien ’Rigets’ betydning for dansk tv og seriefortællinger. Spørger man mennesker under 40 år, så har de ikke set serien, selvom den vel på en eller anden måde er forløber for hele opblomstringen af dramaserie-formatet i Danmark. Men for folk over 40 var ’Riget’ en kæmpe ting fra flow-tv-tiden, hvor folk gik rundt og sagde replikker fra serien som ”det er u-hyg-ge-ligt” og ”danskjävlar”. Siden er serie-formatet som bekendt blevet en genre, vi som nation er blevet ganske ferme til og har høstet masser af internationale roser for, tænk bare ’Borgen’, ’Forbrydelsen’ og ’Broen’.

Lars von Trier har selv udtalt, at han havde et behov for at sætte et punktum for ’Riget’, hvis to første sæsoner, pÃ¥ kun otte afsnit tilsammen, kørte i 1994 og i 1997. De to første sæsoner af ’Riget’ endte meget mystisk og uafklaret, og historien lyder, at der ikke kom den planlagte tredje sæson, fordi en del af skuespillerne nÃ¥ede at dø, og Trier fik travlt med at lave film.  

Hvornår kommer Riget på Viaplay?

Det er nemt at blive fartblind af ren nostalgi og gensynsglæde, men Lars von Triers forsøg på at afslutte sin kult-serie ’Riget’ er aldeles mislykket.

Det er svært at overvurdere tv-serien ’Rigets’ betydning for dansk tv og seriefortællinger. Spørger man mennesker under 40 år, så har de ikke set serien, selvom den vel på en eller anden måde er forløber for hele opblomstringen af dramaserie-formatet i Danmark. Men for folk over 40 var ’Riget’ en kæmpe ting fra flow-tv-tiden, hvor folk gik rundt og sagde replikker fra serien som ”det er u-hyg-ge-ligt” og ”danskjävlar”. Siden er serie-formatet som bekendt blevet en genre, vi som nation er blevet ganske ferme til og har høstet masser af internationale roser for, tænk bare ’Borgen’, ’Forbrydelsen’ og ’Broen’.

Hvem viser Riget 3?

Denne selvbevidsthed opretholdes også i den direkte dialog der løbende etableres med de oprindelige sæsoner af Riget. Skulle man italesætte det inden for seriens egen logik, kunne man måske sige at det netop er de to første sæsoner der er de genfærd som hjemsøger denne tredje sæson. Således er der momenter hvor der helt konkret inkorporeres uddrag fra de to oprindelige sæsoner, dog ikke i den oprindelige gule sepia-toning men i stedet i sort-hvid, som for at markere at det er noget der hører fortiden til. I første afsnit italesætter Karen også denne gentagelsestrang direkte i dialogen: idet hun i slutningen af afsnittet ligesom Fru Drusse køres ind på neurokirurgisk afdeling, siger hun ”Jeg ved godt det er en gentagelse, men det er en rigtig gentagelse, tror jeg”. Side om side med dette klippes der netop til optagelserne af Fru Drusse (fig. 2). Imidlertid er der også mange andre gentagelser der dels er mere indforståede og som dels også varierer og delvist forandrer nogle af den oprindelige series motiver og situationer. Hvor vagtpersonalet fx stadig driver den af ved at læse Anders And, forundres de nu ikke over en hjemsøgt ambulance men i stedet en mystisk spøgelseshelikopter (fig. 3).

Denne helikopter iscenesættes på samme gådefulde måde som ambulancen i den første sæson af Riget og indimellem endda også ved en gentagelse af lignende motiver som fx det blodrøde håndaftryk der afsættes på indersiden af de mælketågede vinduer (fig. 4). Startscenen fra første sæson genspilles således også i Exodus, men her antager gentagelsen nærmest karakter af en inversion: ikke alene er ambulancen blevet en helikopter, men måden scenen udspiller sig på er vendt på hovedet. I den første scene af Riget ser vi hvorledes karakteren Hansen (Otto Brandenburg) går udenfor for at inspicere den mystiske spøgelsesambulance. I en ubrudt indstilling følger kameraet ham indenfor igen hvor han spørger Krogshøj (Søren Pilmark) om der er kommet nogen ind fra ambulancen, hvorefter kameraet cirkulerer rundt for at vise at ambulancen nu pludselig er forsvundet selvom der ikke er blevet klippet i mellemtiden. I næstsidste afsnit af Exodus sidder vagtpersonalet og diskuterer helikopteren mens vi ser en tom helikopterplatform. Herefter bevæger kameraet sig væk fra den tomme platform – og da kameraet senere i samme indstilling finder tilbage til platformen, er helikopteren pludselig dukket op i mellemtiden, helt og aldeles lydløst og igen uden mellemliggende klipning.

Disse gentagelser og variationer af scener, motiver, replikker og detaljer fra det oprindelige Riget er et genkommende greb i hele Exodus. Døden manifesterer sig også i menneskelig skikkelse som en ubuden passager på en køretur – men er nu en yngre kvinde i stedet for en gammel mand (fig. 5). Nogle af indslagene er anderledes gakkede og absurde, måske allertydeligst i form af at elevatoren nu ikke længere hjemsøges af en lille piges genfærd, men af en kvindelig elevatornisse, nemlig Ghita Nørbys karakter Rigmor som har fået benet amputeret og derfor sidder i kørestol og siger ”juhuuu” til stor gene for overlæge Pontoppidan (Lars Mikkelsen). Opvaskerne agerer stadig græsk kor, men nu i skikkelse af en opvaskerobot i samtale med Jesper Sørensen der lider af progeria og som er kendte fra flere tv-dokumentarer. Tematiseringen af forskellene på dansk og svensk sindelag og kultur lever også videre i bedste velgående – først og fremmest i skikkelse af karakteren Helmer Jr. også kaldet Halmer (Mikael Persbrandt) – men som noget nyt etableres der også et lignende rivalforhold mellem Riget og Skejby og dermed altså København og Jylland. Også den todelte titelsekvens er en gentagelse af den oprindelige titelsekvens: første del med en mandlig voice-over om Blegedammene indgår i komplet uændret form, mens anden halvdel nok er blevet opdateret med billeder der stammer fra de nye afsnit, men ellers er klippet på samme maniske stopmotion-agtige vis ledsaget af den oprindelige titelmelodi med en tekst på vrøvlelatin. Måden afsnittene slutter på, vækker også mindelser om originalen: som i de første sæsoner dukker von Trier også selv op i slutningen af hvert afsnit for at levere en slutmonolog der kommenterer mere eller mindre tangentielt på handlingen – men i stedet for at stå foran det røde forhæng, er han nu gemt af vejen bag det hvor kun snuden af hans skospidser titter frem under det mens der for hvert afsnit tændes endnu et lys i den adventskrans der hænger foran forhænget.

Også indledningsscenen fra første afsnit i Exodus går som sagt i direkte dialog med det oprindelige Riget ved at Karen netop har set serien til ende. Men denne scene etablerer også en anden form for dialog med Riget der ikke mindst handler om Rigets plads i dansk tv-historie. Det mest iøjnefaldende ved den første indstilling i Exodus er hvor lidt det visuelle udtryk minder om de oprindelige sæsoner af Riget. I stedet for et tisgult og grynet billede, mødes vi af et koldt gråblåt billede i høj opløsning og et bredere format med sorte bjælker i top og bund (fig. 6). Når man så kort forinden af forteksterne er blevet informeret om at Riget Exodus er en såkaldt ”Viaplay Original” (fig. 7), mindes man indirekte om hvor meget det danske tv-landskab har forandret sig siden Riget havde sin debut i 1994. Hvor Riget dengang blev sendt på DR, blev Riget Exodus i første ombæring udgivet til streaming via Viaplay i 2022 – og er således først kommet på DR her i 2023. Når man så ser det køligt gråblå filmiske look, er det en bedragerisk nærliggende tanke at von Trier har lavet en serie til streaming-tidsalderen der reproducerer æstetikken fra så mange andre af DRs seriesucceser. Men det viser sig hurtigt at være spil for galleriet.

Idet søvngængeren Karen senere i indledningsscenen ankommer til Rigshospitalet, er porten til Riget lukket i den helt konkrete forstand at den automatiserede svingdør ikke registrerer at Karen er der og derfor ikke begynder at rotere. I sig selv er dette endnu en inversion af en scene fra den første sæson af Riget hvor de automatiske skydedøre omvendt går op af sig selv selvom der tilsyneladende ikke er nogen i nærheden (det skal jo så forestille at være ånderne der kommer og går). Men i et tv-historisk perspektiv bliver scenen med Karen også et billede på hvordan døren er lukket til det oprindelige Riget og den tv-virkelighed serien blev til i dengang i 1990’erne. Men bedst som Karen skal til at opgive og vende tilbage med uforrettet sag, kommer der imidlertid en fugl som sensoren godt kan registrere – hvorfor døren begynder at rotere og Karen kan træde gennem porten til Riget. Idet hun træder ind på hospitalet, træder seeren også ind i den oprindelige series velkendte æstetik: det gule og grynede filter lægger sig langsomt ind over billedet og de sorte bjælker trækkes fra og giver plads til et mindre bredt og dermed mere tv-lignende format, mens et af de musikalske cues fra de oprindelige sæsoner her intoneres for første gang (fig. 8). Porten til Riget har således åbnet sig på ny.

I tråd med seriens meta-perspektiv synes denne scene dermed ikke kun at ville iscenesætte en nostalgisk tilbagevenden til en kanonisk og elsket serie, men den lader også til at have en høne at plukke med den udvikling dansk tv-drama har gennemlevet siden Riget først løb over skærmen. Scenen synes således at spørge: Hvad blev der af eksperimentet i dansk tv-drama? Hvad blev der af nybruddene og viljen til at lave noget uperfekt og fejlbehæftet? Hvorfor skulle det hele fortabe sig i en filmisk lækker men også relativt konform og ensartet æstetik? Skal alt absolut ligne Forbrydelsen? Scenen er på paradoksal vis bagstræberisk (idet den på nostalgisk vis inviterer os indenfor i Rigets velkendte og karakteristiske æstetik der tydeligvis hører en anden tid til) samtidig med at den synes at efterspørge mere af den slags fremsynede og vovede ”venstrehåndsarbejde” som von Trier dengang ofte selv omtalte Riget som. Sat på spidsen kunne man måske ligefrem hævde at von Trier med denne scene minder publikum om at hans vision for dansk tv-drama ikke var at alt skulle konventionaliseres og standardiseres, men netop at der skulle gøres plads til det fabulerende og kompromisløse.

Er Willem Dafoe med i Riget?

See photos of the Spider-Man franchise cast, in character and at red carpet premieres for the popular films through the years.

Hvem er Karen i Riget?

I pressemeddelelsen beskrives det, at vi kan glæde os til at se den dygtige skuespiller Bodil Jørgensen, der spiller søvngængeren Karen.

"I en af seriens hovedroller kan seerne glæde sig til at se Bodil Jørgensen gå i Fru Drusses fodspor som søvngængeren Karen, der leder efter svar på, hvad der er sket med karaktererne fra seriens første sæsoner, efter det store strømsvigt i sidste afsnit af anden sæson. I RIGET EXODUS begiver Karen sig i søvne en nat ud i mørket og ender på mystisk vis foran Rigshospitalet…" Står der om Bodil Jørgensens rolle i pressemeddelelsen.

"For snart 25 år siden lavede jeg Idioterne med Lars. Jeg var ung og ville alt muligt. Så mange indre kræfter, jeg kunne lægge i den historie om unge mennesker og deres drømme. Så gik alle årene til nu, Jeg og Lars er blevet ældre. Men jeg føler jeg har de samme kræfter... som dengang. Jeg glæder mig hver dag til at være søvngænger på Riget, hvor Lars er hospitalsdirektør. Glæder mig til hver dag at prøve at skille det onde fra det gode..", udtaler Bodil Jørgensen i en pressemeddelelse.

Hvor kan jeg se Riget sæson 1?

Den 9. august er Lars von Triers ikoniske RIGET I og II endelig tilbage i en restaureret version, som fÃ¥r premiere pÃ¥ Viaplay i samarbejde med Zentropa og DR. Den originale og uhyggelige serie, som er skabt af DR og Zentropa tilbage i 90erne, har gennemgÃ¥et en omfattende restaurering, men har samtidig bevaret det ikoniske look, der kendetegner begge sæsoner. Den tredje og sidste sæson, RIGET EXODUS, fÃ¥r desuden premiere senere i Ã¥r.

Publikum kan nu se eller gense de prisvindende første sæsoner af Lars von Triers legendariske tv-serie RIGET om de mystiske, morsomme og uhyggelige hændelser på Rigshospitalet i København. I dag kan Zentropa og DR, i samarbejde med Viaplay, offentliggøre premieredatoen på RIGET I og II, i en restaureret version, der vises første gang på Viaplay den 9. august og senere på DR. Serien udkommer i en udgave, der har undergået en gennemgribende restaurering, således at gamle og nye fans kan opleve det originale univers i helt ny høj kvalitet, men stadig i det samme ikoniske gule og kornede look, som de originale afsnit huskes for. RIGET I og II er blevet restaureret i forbindelse med produktionen af og som optakt til tredje og sidste sæson af Riget, RIGET EXODUS, som produceres af Zentropa Entertainments, mens Viaplay og DR er co-producenter. RIGET EXODUS får verdenspremiere på den prominente Venedig International Film Festival, der løber af stablen den 31. august – 10. september. Den danske premieredato offentliggøres på et senere tidspunkt.

Hvor er Riget optaget henne?

I 1992 havde Peter Aalbæk Jensen og Lars von Trier ingen penge. Zentropa var på røven, og duoen måtte finde på noget drastisk for at overleve. Det drastiske blev tv-serien ‘Riget’ – en spøgelseskomedie der blot var tænkt som et hurtigt stykke underholdning til det underlødige tv-format. Og det blev det egentlig også, hvilket bare var mere frigørende, end nogen kunne have forestillet sig.

Porten til Riget havde åbnet sig, og ud kom en tv-serie om livets gang på Rigshospitalet fyldt med absurde hændelser og farverige personager som den gamle dame Fru Drusse, der hører en grædende pige i elevatorskaktene. Og den ejendommelige hospitals-soap havde nedsivningseffekt i både avantgarden og den brede befolkning.

Uden ‘Riget’ ville du muligvis aldrig have hørt om den eksotiske filmkunstner Lars von Trier, for slet ikke at tale om hans højrøstede makker, Peter Aalbæk. Men her stopper seriens aftryk ikke. Den ændrede dansk film og tv, kort sagt. Uden ‘Riget’, ingen ‘Festen’ og ‘Idioterne’, ingen dogmebevægelse, som satte dansk film på verdenskortet, og dermed heller ingen ‘Jagten’ eller ‘Hævnen’, ‘R’ eller ‘Nordvest’.

Peter Aalbæk Jensen, direktør for Zentropa:»Lars og jeg startede Zentropa i januar 1992 og troede, at vi skulle vælte verden, og at ordrerne ville strømme ind. Det gjorde de ikke. Vi var fuldstændig panikslagne, efter Lars havde skrevet en synopsis til filmen ‘Breaking the Waves’, for filmen ville koste mange penge at producere, og det kunne vi ikke skrabe sammen – ergo var vi på skideren.

Vi snakkede om, at vi kunne lave en tv-serie for DR og få dem til at betale hele lortet og på den måde holde butikken gående i nogle måneder. Egentlig troede vi ikke rigtigt på, at den ville sælge. Ingen gad at se danske tv-serier dengang. Men når man er på røven, bliver man jo glad for hver 50 kroner, man kan få.

Uden nogen planlagte ideer hev vi DR ind til et møde. Lars foreslog DR at lave en spøgelsesserie, hvilket DR ikke var interesseret i. Efter det afslag sad vi på 5. sal i Ryesgade og kiggede ud af vinduet og fik øje på Rigshospitalet. Lars vendte sig om mod DR-kommisæren og foreslog, at vi lavede en spøgelseshistorie – men fra Rigshospitalet. Vi fik ordren«.

Inspireret af den okkulte uhygge i ‘Twin Peaks’ og det håndholdte kamera i ‘Homicide’ satte Lars von Trier sig sammen med manuskriptforfatter Niels Vørsel på Hotel Trouville i Hornbæk. De talte sig frem til et overordnet skelet for fortællingen og besluttede derudover én ting: At alle ideer var gode. Derefter delte de scenerne mellem sig og gik ind på hver deres værelse og skrev uden at efterrationalisere og strege ud. Det blev til et manuskript.

Henning Jensen:»Jeg var meget betaget af manuskriptet, for det var helt uforståeligt, hvor Lars og Niels Vørsel havde gravet den mærkelige idé op henne. Manuskriptet var så tydeligt, at man ikke kunne undgå at tænke og føle replikkerne uden yderligere behov for psykologisering«.