:

Hvor sejler havnebussen i København?

Indholdsfortegnelse:

  1. Hvor sejler havnebussen i København?
  2. Hvordan betaler man for havnebussen?
  3. Hvor kan man stå på havnebussen?
  4. Hvad koster havnebussen i København?
  5. Kan man betale kontant i havnebussen?
  6. Kan man bruge rejsekort i havnebus?
  7. Er havnebussen gratis?
  8. Kan man betale med kort i havnebussen?
  9. Hvor køber man billetter til havnebussen?
  10. Hvad koster det at tage havnebussen?
  11. Kan man bruge Rejsekort i havnebus?

Hvor sejler havnebussen i København?

Fra torsdag 21. april 2022 vil elhavnebusserne i Københavns Havn skabe en ny genvej mellem Nordhavn og Refshaleøen. Det sker, når havnebussen fremover lægger til kaj ved det nye stoppested Orientkaj St.

I dag kræver det en tur hele vejen igennem Indre By, hvis du fra Nordhavn vil en tur til Refshaleøen. Det ændrer sig fra torsdag 21. april 2022, hvor Københavns Kommunes overborgmester og Movias administrerende direktør indvier det tredje, nye havnestoppested i Københavns Havn i Ã¥r - Orientkaj St. i Nordhavn. 

Hvordan betaler man for havnebussen?

Hvis det er første gang, du skal besøge Stockholm, skal du selvfølgelig give dig god tid til at besøge alle de store seværdigheder som ABBA The Museum, Gröna Lund, Gamla Stan, Vasamuseet, Globen og Stockholm Slot.

Du kan læse mere om de forskellige oplevelser i min store guide til seværdigheder i Stockholm, så du ved, hvad du bør krydse af på din sightseeing-liste og kan begynde at planlægge ruten.

Tag også et kig på guiden til hoteller i Stockholm, hvis du endnu ikke har booket overnatningen eller læs områdeguiden til hvor man skal bo i Stockholm.

Hvor kan man stå på havnebussen?

Tag havnebussen, hvis du gerne vil opleve København fra en anden vinkel end du plejer. Prisen er 24 kroner for en voksen og lidt billigere med rejsekort – og så er det nemt og hyggeligt at sejle gennem byen og opleve København fra vandsiden.

Hvad koster havnebussen i København?

Med en profil får du adgang til rabat på blandt andet kaffe til turen, restaurantbesøg og oplevelser, som du kan tage toget til.

Kan man betale kontant i havnebussen?

International/Udenlands

SWEBUS Express tilbyder mange gode forbindelser rundt i Skandinavien. Køreplaner samt billetter i Turistinformationen, eller ring 00 46 8 546 300 00 (i Sverige). For yderligere information: www.swebusexpress.se

Kan man bruge rejsekort i havnebus?

København har en dejlig overkommelig størrelse, og du kommer hurtigt rundt i centrum både til fods men også på cykel, som er københavnernes foretrukne transportmiddel. København er nemlig en meget cykelvenlig by med cykelstier og et net af cykelruter på kryds og tværs af byen. Du kan hoppe på en Bycykel eller leje en cykel hos en af byens mange cykeludlejere, hvis du ikke medbringer din egen cykel.  

En sjov måde at komme rundt i København på er med en af byens mange cykeltaxaer, hvor du overlader arbejdet til andre, mens du selv lader dig transportere rundt i adstadigt tempo og kan suge til dig af de mange indtryk. Prøv fx København Cykeltaxa.

Er havnebussen gratis?

I Københavns Havn sejler busserne linje 991 og 992 passagerer mellem krydstogtterminalerne, Frihavnen og Københavns centrum. Busserne er eldrevne, hvilket gør dem miljøvenlige og støjsvage. De stopper flere steder i havneområdet, bl.a. ved begge krydstogtterminaler, Langelinie Pier og Frihavnen.

Bussen er en fantastisk måde at se København på uden at skulle bekymre sig om trafikken. De sejler i Københavns havn og sejler til mange populære turistmål så som Reffen, Christianshavn. Havnebussen er en fantastisk måde at komme rundt på, og den er også meget overkommelig, det koster nemlig bare en Zone pris.

Kan man betale med kort i havnebussen?

Med en profil får du adgang til rabat på blandt andet kaffe til turen, restaurantbesøg og oplevelser, som du kan tage toget til.

Hvor køber man billetter til havnebussen?

København har en dejlig overkommelig størrelse, og du kommer hurtigt rundt i centrum både til fods men også på cykel, som er københavnernes foretrukne transportmiddel. København er nemlig en meget cykelvenlig by med cykelstier og et net af cykelruter på kryds og tværs af byen. Du kan hoppe på en Bycykel eller leje en cykel hos en af byens mange cykeludlejere, hvis du ikke medbringer din egen cykel.  

En sjov måde at komme rundt i København på er med en af byens mange cykeltaxaer, hvor du overlader arbejdet til andre, mens du selv lader dig transportere rundt i adstadigt tempo og kan suge til dig af de mange indtryk. Prøv fx København Cykeltaxa.

Hvad koster det at tage havnebussen?

Københavns Havn var i sin tid en travl havn med mange skibe, omlæsning af gods og industrier. I 1960'erne og 1970'erne medførte omstillingen af transport af gods til containere og udflytning af det meste skibstrafikken til Nordhavnen imidlertid, at de fleste traditionelle aktiviteter forsvandt fra den centrale Inderhavnen og Islands Brygge. Og i løbet af 1990'erne blev det sidste afviklet.[7] Udvalget om Københavns Havn fra 1989 lagde op til, at der i stedet opførtes boliger, kontorarbejdspladser, uddannelsesinstitutioner, hoteller, kulturinstitutioner mm. langs med havnen. I 1993 foreslog Hovedstadsområdets Trafikselskab (HT), at en del af dem kunne betjenes med vandbusser i form af enmandsbetjente katamaraner. Der kunne for eksempel sejles mellem Nordhavnen og Fisketorvet, hvor folk kunne skifte til S-tog ved henholdsvis Nordhavn Station og Dybbølsbro Station. Undervejs skulle der være stoppesteder, der skulle ligge på skift af de to sider af havneløbet.[8]

HT, Københavns Havn og Københavns Kommune arbejdede videre med ideen om vandbusser. 22. juni 1998 var der prøvetur for presse og potentielle investorer.[9] I forhold til de tidligere ideer var den planlagte rute dog blevet noget noget kortere. Den skulle nu være fra Nordre Toldbod via Holmen Nord, Christiansholm, Nyhavn og Asiatisk Plads til Christians Brygge. HT forestillede sig, at der skulle bruges to 15 m lange katamaraner med plads til hver 70 passagerer, cykler, barnevogne og kørestole.[10] Vandbusserne skulle drives på kontrakt som de almindelige busser, ligesom HT's kort og billetter også skulle gælde om bord.[9] Københavns Havn ville betale for stoppestederne, mens HT ville give et årligt driftstilskud på ca. 1 mio. kr. Men da de forventede driftsindtægter var på 1,7 mio. kr. og og driftsudgifterne på 4,7 mio. kr., var der et underskud på 2 mio. kr., som man håbede på, at sponsorer ville dække.[10] Umiddelbart var det dog kun Refshaleøens Ejendomsselskab, der var parat til at støtte. For at trække flere investorer til blev ruten foreslået udvidet i slutningen af juli 1998 med Langelinie, Refshaleøen, Islands Brygge og Kalvebod Brygge. Det ville dog kræve en ekstra vandbus i drift og investeringer på yderligere 1 mio. kr.[10]

Det endte med, at staten gav det nødvendige tilskud med penge fra Pinsepakken, så der kunne etableres en rute mellem Nordre Toldbod og Christians Brygge. Driften af den med to tomandsbetjente både i dagtimerne blev sendt i udbud 25. maj 1999. Der var desuden to optioner med en ekstra båd hver, der ville muliggøre forlængelser til Langelinie og Kalvebod Brygge. En tredje option muliggjorde sejlads om aftenen og natten.[11] Man nøjedes dog med den grundlæggende rute uden optioner, da HT indgik en femårig kontrakt om driften med entreprenøren Arriva i september 1999.[11][12] De involverede parter mente ved den lejlighed, at en havnelinje ville blive et aktiv for København og et vigtigt bidrag til den udvikling af havnen, der nu var i fuld gang.[12]

Kan man bruge Rejsekort i havnebus?

København har en dejlig overkommelig størrelse, og du kommer hurtigt rundt i centrum både til fods men også på cykel, som er københavnernes foretrukne transportmiddel. København er nemlig en meget cykelvenlig by med cykelstier og et net af cykelruter på kryds og tværs af byen. Du kan hoppe på en Bycykel eller leje en cykel hos en af byens mange cykeludlejere, hvis du ikke medbringer din egen cykel.  

En sjov måde at komme rundt i København på er med en af byens mange cykeltaxaer, hvor du overlader arbejdet til andre, mens du selv lader dig transportere rundt i adstadigt tempo og kan suge til dig af de mange indtryk. Prøv fx København Cykeltaxa.