:

Kan man tage havnebussen til Reffen?

Indholdsfortegnelse:

  1. Kan man tage havnebussen til Reffen?
  2. Hvor stopper havnebussen på Refshaleøen?
  3. Hvornår sejler havnebussen fra Refshaleøen?
  4. Hvor kan man tage havnebussen fra?
  5. Kan man købe billet på havnebussen?
  6. Kan man bruge rejsekort i havnebussen?
  7. Hvordan betaler man for havnebussen?
  8. Hvordan kommer man ud til Reffen?
  9. Hvornår åbner Reffen i 2023?
  10. Kan man betale kontant i havnebussen?
  11. Hvad koster havnebussen i København?
  12. Hvad koster en dags billet?
  13. Kan man betale med kort i havnebussen?
  14. Hvilken station er tættest på Reffen?
  15. Hvad koster det at parkere på Reffen?

Kan man tage havnebussen til Reffen?

DOT - Din Offentlige Transport várja, hogy felvedd vele a kapcsolatot a Facebookon

DOT - Din Offentlige Transport várja, hogy felvedd vele a kapcsolatot a Facebookon

Hvor stopper havnebussen på Refshaleøen?

992 færge (Refshaleøen) har 10 stationer med afgang fra Teglholmen (Teglholmens Østkaj) og endestation Refshaleøen (Refshalevej).

992 færge oversigt over køreplan for den kommende uge: Afgår en gang om dagen kl. 21:32. Kørselsdage i denne uge: arbejdsdage.

Hvornår sejler havnebussen fra Refshaleøen?

Københavns Havn var i sin tid en travl havn med mange skibe, omlæsning af gods og industrier. I 1960'erne og 1970'erne medførte omstillingen af transport af gods til containere og udflytning af det meste skibstrafikken til Nordhavnen imidlertid, at de fleste traditionelle aktiviteter forsvandt fra den centrale Inderhavnen og Islands Brygge. Og i løbet af 1990'erne blev det sidste afviklet.[7] Udvalget om Københavns Havn fra 1989 lagde op til, at der i stedet opførtes boliger, kontorarbejdspladser, uddannelsesinstitutioner, hoteller, kulturinstitutioner mm. langs med havnen. I 1993 foreslog Hovedstadsområdets Trafikselskab (HT), at en del af dem kunne betjenes med vandbusser i form af enmandsbetjente katamaraner. Der kunne for eksempel sejles mellem Nordhavnen og Fisketorvet, hvor folk kunne skifte til S-tog ved henholdsvis Nordhavn Station og Dybbølsbro Station. Undervejs skulle der være stoppesteder, der skulle ligge på skift af de to sider af havneløbet.[8]

HT, Københavns Havn og Københavns Kommune arbejdede videre med ideen om vandbusser. 22. juni 1998 var der prøvetur for presse og potentielle investorer.[9] I forhold til de tidligere ideer var den planlagte rute dog blevet noget noget kortere. Den skulle nu være fra Nordre Toldbod via Holmen Nord, Christiansholm, Nyhavn og Asiatisk Plads til Christians Brygge. HT forestillede sig, at der skulle bruges to 15 m lange katamaraner med plads til hver 70 passagerer, cykler, barnevogne og kørestole.[10] Vandbusserne skulle drives på kontrakt som de almindelige busser, ligesom HT's kort og billetter også skulle gælde om bord.[9] Københavns Havn ville betale for stoppestederne, mens HT ville give et årligt driftstilskud på ca. 1 mio. kr. Men da de forventede driftsindtægter var på 1,7 mio. kr. og og driftsudgifterne på 4,7 mio. kr., var der et underskud på 2 mio. kr., som man håbede på, at sponsorer ville dække.[10] Umiddelbart var det dog kun Refshaleøens Ejendomsselskab, der var parat til at støtte. For at trække flere investorer til blev ruten foreslået udvidet i slutningen af juli 1998 med Langelinie, Refshaleøen, Islands Brygge og Kalvebod Brygge. Det ville dog kræve en ekstra vandbus i drift og investeringer på yderligere 1 mio. kr.[10]

Det endte med, at staten gav det nødvendige tilskud med penge fra Pinsepakken, så der kunne etableres en rute mellem Nordre Toldbod og Christians Brygge. Driften af den med to tomandsbetjente både i dagtimerne blev sendt i udbud 25. maj 1999. Der var desuden to optioner med en ekstra båd hver, der ville muliggøre forlængelser til Langelinie og Kalvebod Brygge. En tredje option muliggjorde sejlads om aftenen og natten.[11] Man nøjedes dog med den grundlæggende rute uden optioner, da HT indgik en femårig kontrakt om driften med entreprenøren Arriva i september 1999.[11][12] De involverede parter mente ved den lejlighed, at en havnelinje ville blive et aktiv for København og et vigtigt bidrag til den udvikling af havnen, der nu var i fuld gang.[12]

Hvor kan man tage havnebussen fra?

Kommer du fra Langelinie eller Svanemøllehavnen kan det være at havnebus nr 992 er et godt alternativ til bilen.

Den sejler fra Nordre Toldbod og det tager 5 minutter til Refshaleøen - Derefter er der 5-10 min gang afhængig af hvor meget du skynder dig.

Kan man købe billet på havnebussen?

Tag havnebussen, hvis du gerne vil opleve København fra en anden vinkel end du plejer. Prisen er 24 kroner for en voksen og lidt billigere med rejsekort – og så er det nemt og hyggeligt at sejle gennem byen og opleve København fra vandsiden.

Kan man bruge rejsekort i havnebussen?

Tag havnebussen, hvis du gerne vil opleve København fra en anden vinkel end du plejer. Prisen er 24 kroner for en voksen og lidt billigere med rejsekort – og så er det nemt og hyggeligt at sejle gennem byen og opleve København fra vandsiden.

Hvordan betaler man for havnebussen?

Kommer du fra Langelinie eller Svanemøllehavnen kan det være at havnebus nr 992 er et godt alternativ til bilen.

Den sejler fra Nordre Toldbod og det tager 5 minutter til Refshaleøen - Derefter er der 5-10 min gang afhængig af hvor meget du skynder dig.

Hvordan kommer man ud til Reffen?

Copenhagen Contemporary (CC) er Københavns internationale kunstcenter, der viser installationskunst skabt af samtidskunstens verdensstjerner og nye talenter. CC ha...

Reffen er et street food-marked og urbant område for startups, innovation og kreativitet på Refshaleøen i København.

Reffen er blandt andet et stort street food marked, der åbnede i maj 2018 af folke...

Den rustikke havneknejpe på Refshaleøen tager hygge på havnefronten til helt nye højder. Året rundt.

Refshaleøen bobler med aktivitet. Nye caféer, barer, spisesteder, festivaler og kreative kontorfæl...

Hvornår åbner Reffen i 2023?

7. juli 2023

Årets store festivalmåned er overstået, og COPENHELL takker alle festivalgæster her i 2023 for stærkt fællesskab og store oplevelser.

Kan man betale kontant i havnebussen?

Hvis det er første gang, du skal besøge Stockholm, skal du selvfølgelig give dig god tid til at besøge alle de store seværdigheder som ABBA The Museum, Gröna Lund, Gamla Stan, Vasamuseet, Globen og Stockholm Slot.

Du kan læse mere om de forskellige oplevelser i min store guide til seværdigheder i Stockholm, så du ved, hvad du bør krydse af på din sightseeing-liste og kan begynde at planlægge ruten.

Tag også et kig på guiden til hoteller i Stockholm, hvis du endnu ikke har booket overnatningen eller læs områdeguiden til hvor man skal bo i Stockholm.

Hvad koster havnebussen i København?

København har en dejlig overkommelig størrelse, og du kommer hurtigt rundt i centrum både til fods men også på cykel, som er københavnernes foretrukne transportmiddel. København er nemlig en meget cykelvenlig by med cykelstier og et net af cykelruter på kryds og tværs af byen. Du kan hoppe på en Bycykel eller leje en cykel hos en af byens mange cykeludlejere, hvis du ikke medbringer din egen cykel.  

En sjov måde at komme rundt i København på er med en af byens mange cykeltaxaer, hvor du overlader arbejdet til andre, mens du selv lader dig transportere rundt i adstadigt tempo og kan suge til dig af de mange indtryk. Prøv fx København Cykeltaxa.

Hvad koster en dags billet?

Festivalsbilletter Partoutarmbånd Endagsarmbånd Musik og kunstere

Smukfest er en musikfestival, men med mere end 170 programpunkter fordelt på i alt 8 dage er der meget mere at opleve i bøgeskoven end musikken. Dyrehaven i Skanderborg forvandles til en festivalby på størrelse med Fredericia med omkring 55.000 daglige gæster og 14.000 medhjælpere.

Kan man betale med kort i havnebussen?

Københavns Havn var i sin tid en travl havn med mange skibe, omlæsning af gods og industrier. I 1960'erne og 1970'erne medførte omstillingen af transport af gods til containere og udflytning af det meste skibstrafikken til Nordhavnen imidlertid, at de fleste traditionelle aktiviteter forsvandt fra den centrale Inderhavnen og Islands Brygge. Og i løbet af 1990'erne blev det sidste afviklet.[7] Udvalget om Københavns Havn fra 1989 lagde op til, at der i stedet opførtes boliger, kontorarbejdspladser, uddannelsesinstitutioner, hoteller, kulturinstitutioner mm. langs med havnen. I 1993 foreslog Hovedstadsområdets Trafikselskab (HT), at en del af dem kunne betjenes med vandbusser i form af enmandsbetjente katamaraner. Der kunne for eksempel sejles mellem Nordhavnen og Fisketorvet, hvor folk kunne skifte til S-tog ved henholdsvis Nordhavn Station og Dybbølsbro Station. Undervejs skulle der være stoppesteder, der skulle ligge på skift af de to sider af havneløbet.[8]

HT, Københavns Havn og Københavns Kommune arbejdede videre med ideen om vandbusser. 22. juni 1998 var der prøvetur for presse og potentielle investorer.[9] I forhold til de tidligere ideer var den planlagte rute dog blevet noget noget kortere. Den skulle nu være fra Nordre Toldbod via Holmen Nord, Christiansholm, Nyhavn og Asiatisk Plads til Christians Brygge. HT forestillede sig, at der skulle bruges to 15 m lange katamaraner med plads til hver 70 passagerer, cykler, barnevogne og kørestole.[10] Vandbusserne skulle drives på kontrakt som de almindelige busser, ligesom HT's kort og billetter også skulle gælde om bord.[9] Københavns Havn ville betale for stoppestederne, mens HT ville give et årligt driftstilskud på ca. 1 mio. kr. Men da de forventede driftsindtægter var på 1,7 mio. kr. og og driftsudgifterne på 4,7 mio. kr., var der et underskud på 2 mio. kr., som man håbede på, at sponsorer ville dække.[10] Umiddelbart var det dog kun Refshaleøens Ejendomsselskab, der var parat til at støtte. For at trække flere investorer til blev ruten foreslået udvidet i slutningen af juli 1998 med Langelinie, Refshaleøen, Islands Brygge og Kalvebod Brygge. Det ville dog kræve en ekstra vandbus i drift og investeringer på yderligere 1 mio. kr.[10]

Det endte med, at staten gav det nødvendige tilskud med penge fra Pinsepakken, så der kunne etableres en rute mellem Nordre Toldbod og Christians Brygge. Driften af den med to tomandsbetjente både i dagtimerne blev sendt i udbud 25. maj 1999. Der var desuden to optioner med en ekstra båd hver, der ville muliggøre forlængelser til Langelinie og Kalvebod Brygge. En tredje option muliggjorde sejlads om aftenen og natten.[11] Man nøjedes dog med den grundlæggende rute uden optioner, da HT indgik en femårig kontrakt om driften med entreprenøren Arriva i september 1999.[11][12] De involverede parter mente ved den lejlighed, at en havnelinje ville blive et aktiv for København og et vigtigt bidrag til den udvikling af havnen, der nu var i fuld gang.[12]

Hvilken station er tættest på Reffen?

Enkelte steder er det muligt at parkere gratis i nærheden af det centrale København. Herunder kan du se hvor de gratis parkeringer er lokaliseret. Hvis du helt vil undgå at betale når du skal ind i København, har vi tilføjet flere steder,

hvor du kan parkere gratis, tæt på en togstation, eller metrostation.

Hvad koster det at parkere på Reffen?

Fra 1. maj 2021 bliver det muligt at lægge til ved Refshaleøen. Dermed får sejlerne mulighed for at besøge øens mange spændende aktiviteter.

Refshaleøen har gennem de senere år udviklet sig til en af de mest populære bydele i København. Alt fra samtidskunst, teater og gourmetmad til antikmarkeder og street food trækker tusindvis af københavnere til øen, men også turister fra både ind- og udland finder vej til den gamle værftsø. Nu får også sejlerne mulighed for at lægge til direkte ved kajkanten.