:

Hvor kan man se pressemødet?

Indholdsfortegnelse:

  1. Hvor kan man se pressemødet?
  2. Hvem blev statsminister 2021?
  3. Hvem er statsminister i Danmark idag?
  4. Hvornår åbnede Danmark op efter Corona?
  5. Er det gratis at se DRTV?
  6. Hvor lang tid må en statsminister sidde i Danmark?
  7. Hvad får man i løn som statsminister?
  8. Hvem er statsminister i Danmark i 2023?
  9. Hvorfor hedder det coronavirus?
  10. Hvornår bortfalder Corona restriktioner?
  11. Kan man ikke se DR uden tv pakke?
  12. Hvad er forskel på DR1 og DRTV?
  13. Hvor meget får man i løn som skraldemand?
  14. Hvor meget får man i løn som politibetjent?
  15. Kan man blive statsminister uden at være valgt til Folketinget?

Hvor kan man se pressemødet?

FC Midtjylland afholder tirsdag kl. 16.00 et pressemøde, hvor der vil blive præsenteret spændende nyheder relateret til klubbens fremtid. Se med her.

15/08/23

Hvem blev statsminister 2021?

Dronningerunden bliver holdt, hvis flertallet bag regeringen er væk og regeringen må træde tilbage. Partilederne rådgiver under dronningerunden dronningen om, hvilken person de mener skal lede forhandlingerne om at danne en ny regering. Den person, der kan samle den bredeste opbakning, vælges som forhandlingsleder og bliver sædvanligvis også statsminister.

Dannelse af regeringen foregår således:

Hvem er statsminister i Danmark idag?

  • ^ Ulike kilder gir motstridende informasjon om hvorvidt embedsperioden overlappet etterfølgeren eller ikke.
  • ^ Rotwitt døde i stillingen. Carl Frederik Blixen-Finecke var midlertidig statsminister 8. februar - 24. februar
  • ^ Regjeringen innleverte sin avskjedssøknad til kongen 29. august 1943 og opphørte samtidig med å fungere. 30. august 1943 – 5. mai 1945 var derfor reelt sett et departementsjefstyre, hvor ministerienes departementssjefer administrerte sine respektive saksområder. Kongen mottok først Regjeringens avskjedsbegjæring den 5. mai 1945, noe som innebar at Regjeringen formelt ikke trådte tilbake før på denne dato, da Samlingsregjeringen under Vilhelm Buhl kunne utnevnes.
  • Hvornår åbnede Danmark op efter Corona?

    • Udvalgsvarebutikker under 5000 m2 (dog undtaget udvalgsvarebutikker i storcentre) genåbnes med midlertidigt skærpede kvadratmeterkrav, mens der særligt for butikker på 5000 m2 eller derover undtages, så de kan holde åbent for et meget begrænset antal kunder mod tidsbestilling.
    • Udendørs kulturinstitutioner genåbnes. Der stilles krav om, at besøgende fremviser dokumentation for negativ COVID-19-test (højst 72 timer gammel).
    • Forsamlingsforbuddet hæves fra 5 til 25 personer for så vidt angår udendørs idræts- og foreningsaktiviteter i organiseret regi.

    Er det gratis at se DRTV?

    Det er nemt at bruge et virtuelt privat netværk (VPN) til at få en IP-adresse i Danmark. Det betyder, at du nemt kan se dine yndlings-tv-serier, mens du er på ferie eller på forretningsrejse. Følg nedenstående trin for at få et VPN-abonnement hos en udbyder, der fungerer sammen med DR TV.

  • Vælg en VPN til DR TV. Vi anbefaler NordVPN, fordi den har superhurtige servere i Danmark, der fungerer sammen med DR TV.
  • Følg linket på denne side for at få VPN’en til den laveste pris.
  • NordVPN: Vores bedste VPN til DR TV. En pålidelig og sikker VPN med servere i 59 lande. Servere i Danmark, der fungerer sammen med DR TV. Hurtig til streaming af DR TV i flot HD. Apps til alle platforme. Avancerede privatlivsfunktioner. Kan fjerne blokeringen af Netflix US. Risikofri 30-dages pengene-tilbage-garanti.
  • Surfshark: Bedste billige VPN til DR TV. En billig og alsidig VPN. Stærke privatlivsfunktioner. Apps til alle platforme. Servere i Canada og i over 60 lande. Ubegrænset antal samtidige forbindelser. Fjerner blokering af Netflix US. Pengene-tilbage-garanti.
  • ExpressVPN: En VPN, som forbrugerne har tillid til. En af de hurtigste VPN’er til streaming. Servere i 94 lande, herunder Danmark. Kan streame DR TV i HD. Fjerner blokering af to dusin Netflix-regioner. Robust AES-256-kryptering. 30-dages pengene-tilbage-garanti.
  • Hos Comparitech forstår vi bedre end nogen andre, at det kan være svært at vælge en VPN. Der er snesevis at vælge imellem, og de er ikke alle velegnede til at streame DR TV. For at hjælpe dig bruger vores eksperter en omhyggeligt designet metode til at teste VPN’er.

    Vi tester deres hastigheder, tjekker deres privatlivsfunktioner, sikrer, at de ikke lækker eller har andre sårbarheder, og tjekker, at de kan streame Netflix, DR TV og andre populære tjenester. Nedenfor har vi anført en liste over de vigtigste kriterier, som vi arbejder efter:

    • Servere i Danmark med IP’er, der altid kan streame DR TV
    • Lynhurtige servere til streaming af DR TV uden buffere
    • Apps til alle platforme, som er pålidelige og nemme at bruge
    • En politik om ingen logfiler og stærk kryptering for at opnå helt uforstyrret privatliv online
    • 2424/7-livechat-supprt for at hjælpe dig døgnet rundt.
    • Fremragende valuta for pengene

    Hvor lang tid må en statsminister sidde i Danmark?

    Danmark får efter lange forhandlinger en ny regering, der består af Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne. Det er over 40 år siden, at de to gamle partier Venstre og Socialdemokratiet sidst dannede regering sammen.

    Hovedpunkterne i det nye regeringsgrundlag er beskrevet på TV2's nyhedssite.

    Ordet ‘folketing’ er en sammentrækning af de to ord ‘folk’ og ‘ting’. ‘Folk’ refererer i den sammenhæng til et lands befolkning, mens ‘ting’ skal forstås i betydningen ‘råd' eller 'parlament’. Ordet ‘folketing’ refererer til, at Danmarks øverste lovgivende magt er et ‘ting’, som er valgt af det danske ‘folk’.

    Folketinget er den øverste lovgivende forsamling i Danmark. Det består af 179 politikere, også kaldet folketingsmedlemmer, hvoraf 175 er valgt i Danmark, mens to vælges i Grønland og to på Færøerne. De politikere, danskerne vælger ind i Folketinget, repræsenterer hele Danmark både geografisk, erhvervsmæssigt og aldersmæssigt. Folketinget har ændret sig meget med tiden. Der er i dag flere kvinder og flere unge end tidligere. Ligeledes stiger antallet af politikere med en akademisk uddannelse, men der er stadig også enkelte landmænd, håndværkere, skolelærere eller selvstændigt erhvervsdrivende blandt Folketingets medlemmer.

    Et folketingsmedlem er ifølge grundloven kun bundet af sin overbevisning. Det vil sige, at medlemmerne i princippet er uafhængige og ikke har pligt til at tage hensyn til, hvad deres parti eller vælgere siger. Normalt er det dog sådan, at medlemmerne indordner sig under partilinjen. Selv om langt de fleste medlemmer af Folketinget er organiseret i partier, behøver de ikke at være det. De folketingsmedlemmer, der ikke er med i et parti, kaldes løsgængere.

    Folketinget har hjemme på Christiansborg i København og kaldes i daglig tale derfor bare for ‘Borgen’. Ud over folketingsmedlemmerne arbejder cirka 1.000 mennesker på Christiansborg som embedsmænd, sekretærer, vagter, journalister med mere.

    Groft sagt består folketingsarbejdet af lovgivning. Lovgivningen er med til at skabe de overordnede linjer for, hvordan det danske samfund skal indrettes og udvikles. Folketinget vedtager for eksempel love om, hvordan forskellige forbrydelser skal straffes, hvordan det danske forsvar skal tilrettelægges, og hvordan uddannelsessystemet skal se ud. En af de vigtigste opgaver for Folketinget er at vedtage det årlige budget for staten i en finanslov. Samtidig har Folketinget til opgave at kontrollere, at regeringen gør sit arbejde ordentligt – det man også kalder parlamentarisk kontrol. Folketingsmedlemmerne kontrollerer den lovgivning og de beslutninger, som regeringen fremsætter, ved at stille spørgsmål eller bede om redegørelser, som ministrene har pligt til at besvare.

    Der skal udskrives folketingsvalg mindst én gang hvert 4. år, men statsministeren har ret til at udskrive valg når som helst.

    Nogle gange vælger en statsminister at udskrive valg ’i utide', altså før udløbet af den fireårige valgperiode. Det kan ske, hvis regeringen eksempelvis har svært ved at få gennemført sin politik på grund af en stærk opposition. Man kan sige, at statsminister Anders Fogh Rasmussens udskrivelse af valg i 2007 var i utide, da et valg i ifølge lovgivningen først skulle have været udskrevet i februar 2009.

    En regering kan ligeledes vælge at udskrive et valg, hvis et flertal i Folketinget stemmer en lov igennem, der er imod regeringens politik. I princippet skal et lovforslag, der får flertal i Folketinget, gennemføres uanset regeringens holdning, men hvis regeringen ikke vil bøje sig for flertallet, skal den enten gå af eller udskrive valg.

    Ifølge Folketingets hjemmeside (se kilder) er der ingen regler for, hvor lang tid der skal gå mellem udskrivelsen af et valg og afholdelsen deraf, men af praktiske årsager bliver et valg udskrevet senest omkring tre uger før selve valgdagen. Ellers kan Økonomi- og Indenrigsministeriet ikke nå at ordne de praktiske ting som at godkende kandidater og partier, trykke stemmesedler med mere. Derudover giver det også partierne en chance for at føre valgkamp og markere deres synspunkter. Desuden foreskriver loven, at brevafstemningen begynder 14 dage før et valgs afholdelse.

    Vælgerne får tilsendt valgkort senest fem dage før afstemningen med besked om, hvor de skal stemme. Det er typisk på en skole eller på rådhuset. På valgstederne sidder repræsentanter for de forskellige partier – også kaldet de valgtilforordnede – og holder øje med, at alt foregår på lovlig vis. På valgstedet får vælgeren udleveret en stemmeseddel, hvor vedkommende skal sætte kryds enten ved et bestemt parti eller ved en person. Selve afkrydsningen foregår i et aflukke, så afstemningen er hemmelig. Valgstederne lukker klokken 20. Allerede i løbet af dagen begynder man at tælle stemmerne op, og i løbet af aftenen eller natten bliver alle partistemmerne optalt. I løbet af de næste dage optælles de personlige stemmer for at finde ud af, hvilke kandidater fra de enkelte partier der skal i Folketinget.

    Ønsker du at stille op som kandidat til folketingsvalg, skal du anmelde dig som kandidat til anmeldelsesmyndigheden for den opstillingskreds, hvor du ønsker at opstille. Du kan stille op på to måder:

    Hvis et parti allerede sidder i Folketinget, når valget udskrives, kan dette uden videre stille op til valget.

    Hvis du ønsker at stille op for et parti, der ikke allerede sidder i Folketinget, skal indenrigs- og sundhedsministeren have besked senest 15 dage før valgdagen. For at blive erklæret opstillingsberettiget skal der i anmeldelsen til ministrene følge et antal vælgererklæringer eller underskrifter, der svarer til 1/175 af samtlige gyldige stemmer ved sidst afholdte folketingsvalg, hvilket typisk er omkring 20.000. Siden 1989 har anmeldelsen af et nyt parti krævet en aktiv handling fra vælgerens side. Det betyder, at det er vælgeren selv, der skal videresende anmeldelsesblanketten til partiet efter at have underskrevet og erklæret sig enig i, at partiet bør være opstillingsberettiget. Denne bestemmelse har vist sig som en væsentlig hindring for, at nye partier kan opstille til folketingsvalg. Op til Folketingsvalget i juni 2015 forsøgte flere partier at nå at blive opstillingsberettiget. Det lykkedes for partiet Alternativet, mens det ikke lykkedes Nationalpartiet at samle gyldige vælgererklæringer nok.

    Op til folketingsvalget 5. juni 2019 lykkedes det to nye partier, Klaus Riskær Pedersen og Stram Kurs, at indsamle de 20.109 vælgererklæringer, der skulle til for at blive opstillingsberettiget. En ny procedure, som gør det muligt at indsamle og indsende vælgererklæringerne elektronisk, har gjort det lettere at få indsamlet de nødvendige underskrifter.

    At stille op som kandidat uden for et parti bliver i folkemunde kaldt at stille op som løsgænger. Det vil sige, at kandidaten ikke er tilknyttet et etableret parti, der er erklæret opstillingsberettiget til Folketinget. 

    Det er kun få, der vælger at stille op uden for et parti, da det typisk er meget svært blive valgt ind som løsgænger. For at man som løsgænger kan blive erklæret opstillingsberettiget, skal man indsamle minimum 150 underskrifter i sin valgkreds, og derefter kræver det 20.000 personlige stemmer ved Folketingsvalget for at blive valgt ind.

    Kun to gange er det lykkedes en løsgænger at komme i Folketinget. Første gang var i 1953, hvor Hans Schmidt fik tildelt tilstrækkeligt med stemmer. Han stillede op som løsgænger, men i realiteten repræsenterede han det tyske mindretal. Komikeren Jacob Haugaard er den anden løsgænger, der har haft held til at komme i Folketinget. Det skete, da han i 1994 gik til valg på flottere julegaver, medvind på cykelstierne, korte kassekøer i Bilka og lignende. Han blev valgt ind med 23.253 stemmer i Århus Amt. Det sker, at medlemmer af Folketinget at blive løsgængere, mens de sidder i Folketinget, f.eks. fordi de er blevet uenige i en ny linje i deres partis politik. 

    I dag har alle danske statsborgere, der er fyldt 18 år, ret til at stemme til et folketingsvalg. Nogle få danskere er grundet svære fysiske eller psykiske handicap umyndiggjort og frataget stemmeretten. Mennesker, som har fået en værge til at tage sig af deres økonomi, fordi de ikke selv magter at styre den, bliver dog også automatisk frataget stemmeretten, og det har op til folketingsvalget i juni 2015 givet kritik fra flere sider.

    Desuden har der været rejst kritik af, at kriterierne for at få dansk statsborgerskab er blevet strengere, så flere og flere mennesker, der bor i Danmark og i nogle tilfælde er født her, ikke kan stemme ved folketingsvalg, fordi de ikke kan leve op til kravene til statsborgerskab, eller fordi de ikke ønsker at vælge deres oprindelige statsborgerskab fra for at blive danske statsborgere. Op til folketingsvalget i juni 2015 blev det bl.a. nævnt, at borgmesteren på Samsø, som har hollandsk statsborgerskab, ikke kan stemme eller stille op til folketingsvalg, fordi han ikke er dansk statsborger.

    For at blive valgt ind i Folketinget skal et parti have over to procent af stemmerne. Derfor kalder man to procent for spærregrænsen. Det er en forholdsvis lav spærregrænse sammenlignet med mange andre lande; i Sverige er den for eksempel fire procent.

    Løsgængere skal normalt have 10.000-20.000 stemmer for at komme i Folketinget.

    Som opfølgning på kommunalreformen, der trådte i kraft 1. januar 2007, blev der gennemført en ny inddeling af Danmark i folketingsvalgkredse. Den nye valgkredsinddeling er tilpasset de nye regioner og kommuner, og hvor mandaterne tidligere fordeltes på de tre geografiske områder Jylland, Øerne og København/Frederiksberg, fordeles de nu på følgende tre områder:

    Hvad får man i løn som statsminister?

    Nødvendige cookies hjælper med at gøre en hjemmeside brugbar ved at aktivere grundlæggende funktioner såsom side-navigation og adgang til sikre områder af hjemmesiden. Hjemmesiden kan ikke fungere ordentligt uden disse cookies.

    Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.

    Hvem er statsminister i Danmark i 2023?

    From approximately 1699 to 1730, the highest-ranking non-monarchial government official was titled "Grand Chancellor" (storkansler) and from 1730 until 1848, this office was titled "Minister of State" (Statsminister). These titles foreshadowed the modern office of prime minister, however, unlike the current office, the grand chancellor and state minister were not formal heads of government. The king held executive authority as absolute ruler from 1661 until the enactment of a liberal Constitution in the early nineteenth century.

    The office of prime minister was introduced as a part of the constitutional monarchy outlined in 1848 and signed as the Danish Constitution on 5 June 1849. The new Constitution established a parliamentary system by creating a new bicameral parliament (Rigsdagen) and a Council Presidium, headed by a council president.[3] The Council Presidium is regarded as the predecessor of the modern Prime Minister's Office.[3] The first council president was Adam Wilhelm Moltke, who came to power on 22 March 1848. Molte and his next two successors also held the title of premierminister, which translates as "prime minister".

    The Constitution of Denmark states that the monarch, who is the head of state, has supreme authority and acts out this power through their ministers.[4] However, the modern role of the Monarch is symbolic only. The monarch formally appoints and dismisses ministers, including the prime minister. However, any action of the monarch requires a countersignature from a minister.[5] It is also a principle in Danish constitutional literature that "the power follows the responsibility" (magten følger ansvaret),[6]: 56  and the monarch being free from responsibility means they have no genuine power.[7] In the case of appointing ministers, it is the signature of the prime minister. This means that the power to appoint ministers practically lies entirely with the prime minister and not the monarch.

    Although the country's leading politician, the prime minister is not nearly as powerful as other prime ministers in Europe. This is mainly because it is nearly impossible for one party to get a majority of seats in the Folketing (Parliament), so the government is always either a coalition or a one-party minority government. No Danish party has won a majority since 1901, and for much of that time there has not even been a majority coalition.[8] Because of their limited powers, the prime minister is primus inter pares (first among equals).[8] Additionally, unlike most of their counterparts, Danish prime ministers can never be certain that their agenda will pass, and must cobble together a majority for each piece of legislation.

    Although, as stated, the monarch formally appoints all ministers of the cabinet freely according to the constitution, in practice monarchs only conventionally select the prime minister after a leader has gathered support from a majority in the Folketing. This has been the case since parliamentarianism became the convention after the Easter Crisis in 1920. Parliamentarianism was added to the constitution in 1953 with section 15. Today, it means that the monarch on the responsibility of the resigning prime minister cannot appoint a new prime minister which they expect will be met with a successful vote of no confidence.[6]: 70-71  With no party having held a majority in over a century, parties form alliances. Usually, the Social Democrats join with centre-left parties, and Venstre with centre-right parties. Following elections when there is no clear leader, the monarch will hold a "king/queen's meeting" where, after a series of discussions and agreements, the leader of the largest alliance and the largest party within that alliance—usually the Social Democrats or Venstre- is appointed as prime minister-elect (kongelig undersøger). The new prime minister-elect, together with the leaders of the junior parties, select ministers to form a new coalition cabinet, which is the presented to the monarch. The government is allowed to take office without a vote of confidence, and is allowed to stay in office as long as it does not lose a vote of no confidence.

    Hvorfor hedder det coronavirus?

    Det er som udgangspunkt en læge, der skal konstatere dødens indtræden. Dette sker ved, at lægen konstaterer uopretteligt ophør af åndedræt og hjertevirksomhed, kaldet cirkulatorisk død, eller ved at lægen i henhold til gældende bekendtgørelse konstaterer uopretteligt ophør af al hjernefunktion, kaldet hjernedød. 

    Bekendtgørelse om dødens konstatering ved uopretteligt ophør af al hjernefunktion

    Det tidspunkt, hvor ophør af åndedræt og hjertevirksomhed konstateres, er dødstidspunktet. Ved hjernedød er dødstidspunktet tidspunktet for den anden undersøgelse. Er dødsfaldet ikke bevidnet vil der som udgangspunkt være tale om findetidspunkt som så anføres på dødsattesten i stedet for dødstidspunktet.

    Hvornår bortfalder Corona restriktioner?

    Snart kan der igen danses på diskotekernes borde, købes øl efter klokken 23.00, og mundbindet smides i skraldespanden.

    På trods af tårnhøje smittetal forsvinder næsten alle coronarestriktioner nemlig inden længe.

    Kan man ikke se DR uden tv pakke?

    Hej.

    Jeg er indehaver af et LG TV fra 2012, som jeg bruger til at spille PS3 og streame film. Nu slår det mig, om jeg ikke burde kunne se DR's kanaler på fjernsynet, selvom jeg ikke har betalt for nogen tv-pakke, da kanalerne jo er offentligt tilgængelige på dr.dk.

    Hvad er forskel på DR1 og DRTV?

    DR har netop åbnet for forpremieren på det nye DRTV. Her kan du i en begrænset periode afprøve det nye DRTV, der lanceres endeligt til efteråret. Her er svar på de hyppigste spørgsmål.

    DRTV i en ny udgave kan afprøves frem til 17. juli. Foto: Agnete Schlichtkrull.

    Hvor meget får man i løn som skraldemand?

    14. September 2021 Pixabay

    Du kender dem helt sikker fra gadebilledet, og måske endda som dem, der har det med at støje umådeligt tidligt om morgenen. De kære skraldemænd sørger for, at gader og stræder er rene og pæne, og de går mildest talt et uundværligt stykke arbejde. Men hvad tjener man egentlig på at stå tidligt op og tømme skraldespande?

    Hvor meget får man i løn som politibetjent?

    For at blive uddannet til politibetjent skal du ansættes i politiet. Uddannelsen veksler mellem undervisning på Politiskolen og praktik i en politikreds.

    Kan man blive statsminister uden at være valgt til Folketinget?

    Regeringen i Danmark består ofte af flere partier – det kaldes for en koalitionsregering eller en flerpartiregering.

    Regeringens udvalg er en slags politisk maskinrum. Antallet af udvalg og deres opgaver varierer fra regering til regering. Udvalgenes medlemmer er regeringens ministre. I udvalgene samarbejder ministrene om regeringens arbejde og politiske udspil. Det er statsministeren, der bestemmer, hvilke udvalg der skal oprettes og eventuelt nedlægges. 

    De vigtigste udvalg er Koordinationsudvalget og Økonomiudvalget – Koordinationsudvalget koordinerer regeringens større politiske udspil og lovforslag, mens Økonomiudvalget koordinerer regeringens samlede økonomiske politik. 

    Det er næsten aldrig statsministeren, der kommer med forslag til konkrete love. Det sørger ministrene på de forskellige fagområder for.